12 april 2021

Herstelplan Lansingerland: “Samen de schouders eronder zetten”

In de commissievergadering Algemeen Bestuur van 7 april was door CDA, VVD en Leefbaar 3B het een bespreekstuk “Faciliteren ondernemers na versoepeling coronamaatregelen” ingebracht.

In de huidige lockdown ervaren onze ondernemers, winkeliers en horeca, zware tijden door de beperkingen die er zijn vanwege corona. Wij wilden daarom met de commissie mogelijkheden bespreken dat als er versoepelingen komen het college van B&W dan een plan klaar heeft om de ondernemers te helpen om weer fijne gezonde bruisende kernen te krijgen. Namens het CDA had Frans Ammerlaan samen met VVD en Leefbaar 3B een aantal suggesties naar voren gebracht om onze lokale economie voor de ondernemers en het sociale en sfeervolle leven voor onze inwoners in onze dorpskernen weer op gang te helpen.

Het agenderen van het bespreekstuk heeft er mede toe geleid dat het College van B&W op de dag van de commissievergadering kwam met het Herstelplan Lansingerland “Samen de schouders eronder zetten”. Het plan is een uitstekend antwoord op onze vraag en de suggesties die wij hebben gedaan. De gemeente zal de ondernemers op allerlei wijze behulpzaam zijn als de versoepelingen er komen. Bestaande uit o.a. de mogelijkheid van verruiming van terrassen, soepel en vlot vertrekken van vergunningen, geen kosten voor evenementenvergunningen, financiële ondersteuning van de winkeliersverenigingen en horecabranchevereniging. De gemeente zal samen met de winkeliersverenigingen een (her)openingsevenement organiseren. De gemeente zal ook op diverse wijze een communicatieplan organiseren om de inwoners ze stimuleren om lokaal te kopen.

Wij laten als gemeente met dit plan zien dat we onze ondernemers niet in de kou laten staan en wanneer dit weer mogelijk is samen met hen weer aan bloeiende en sfeervolle dorpskernen werken.

Frans Ammerlaan