02 juni 2020

Het standpunt van het CDA over vuurwerk

Door GroenLinks is in de commissie Algemeen Bestuur op woensdag 13 mei het bespreekstuk Vuurwerkvrije gemeente op de agenda gezet. GroenLinks had daarbij een 8-tal vragen gesteld aan de portefeuillehouder en aan de overige fracties. Wij van CDA-Lansingerland hebben hierbij een kort en duidelijk antwoord gegeven: wij volgen de landelijke lijn m.b.t. vuurwerk.

Onlangs is in de Tweede Kamer besloten dat vuurpijlen en knalvuurwerk vanaf komende jaarwisseling verboden worden. Wij vinden dat dit jaar eerst deze maatregel ervaren moet worden.
 Het CDA heeft de situatie naar voren gebracht, dat de komende jaarwisseling in Rotterdam wel vuurwerk mag worden gekocht, maar niet afgestoken mag worden. Wij hebben aan de burgemeester de vraag gesteld of hij e.e.a. aan de burgemeester van Rotterdam gaat vragen om ervoor te zorgen dat de inwoners van Rotterdam hun vuurwerk niet buiten Rotterdam, dus in Lansingerland gaan afsteken.
 GroenLinks zou ook willen dat de verkoop van consumentenvuurwerk wordt verboden in onze gemeente. Wij hebben daarop naar voren gebracht dat in strijd is met landelijke wetgeving en het verboden is om in een hele gemeente de verkoop van vuurwerk te verbieden.
 Er werd ook de vraag gesteld om te onderzoeken om centrale vuurwerkshows in Lansingerland te organiseren. Een centrale vuurwerkshow is volgens ons nu in deze Coronatijd voorlopig zeker niet aan de orde. Oud en nieuw moet nu zeker thuis of dicht bij huis gevierd worden. De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde, hij antwoordde dat het handhaven van een plaatselijk totaalverbod op het afsteken van vuurwerk niet uitvoerbaar is. De burgemeester benadrukte dat de regels omtrent vuurwerk landelijk moeten worden bepaald en bevestigde daarmee ook ons standpunt.

De burgemeester bracht ook naar voren dat de overlast van vuurwerk voor een groot gedeelte wordt veroorzaakt op de tijden dat het al verboden is om vuurwerk af te steken. De burgemeester antwoordde op onze vraag dat hij de burgemeester van Rotterdam er inmiddels al op gewezen heeft,  te handhaven en dat de inwoners van Rotterdam niet hun vuurwerk buiten de gemeentegrenzen gaan afsteken en hiermee overlast veroorzaken.

Frans Ammerlaan