16 januari 2022

Horti Science visie legt basis toekomst glastuinbouw

In de commissie Algemeen Bestuur van januari is de Horti Science visie en de uitvoeringsagenda besproken. Met deze visie neemt wethouder Jan-Willem van den Beukel initiatief om de grote motor van de Lansingerlandse economie, de glastuinbouwsector die ook wel Horti Science wordt genoemd, klaar te maken voor de toekomst. Met een exportwaarde van 1,1 miljard euro, een toegevoegde waarde van 700 miljoen en maar liefst 8500 banen is het belang van deze sector voor Lansingerland enorm. De visie is opgesteld samen met de sector zelf, en de sector zelf zal ook veruit het grootste bedrag investeren. De gemeente levert ook en bijdrage en zal investeren in de randvoorwaarden om via modernisering en herstructurering in te zetten op toekomstbestendige glastuinbouwgebieden, zal de energietransitie in de glastuinbouw stimuleren en investeren in de noodzakelijke ondergrondse infrastructuur. Daarnaast zal de gemeente een stevige impuls geven aan het Horti Science Park in Bleiswijk. Naast de Wageningen Universiteit en Delphi zal een nieuwe bedrijventerrein ontstaan dat als kraamkamer van innovatie moet gaan functioneren. CDA fractievoorzitter Matthijs Ruitenberg gaf dikke complimenten aan de wethouder en zijn team. Hij benadrukte dat het erg belangrijk is dat onze jongeren allemaal kennis maken met de glastuinbouw en dat voor voldoende werknemers in de toekomst het van groot belang is dat MBO Oostland alle ruimte krijgt. De wethouder was het hier helemaal mee eens, wat hem betreft komen alle scholieren uit Lansingerland op bezoek in een kas of bij een bedrijf dat aan de glastuinbouwsector raakt.