21 mei 2021

“Iedereen snapt best dat we naar circulariteit in de afvalverwerking moeten”

Hans van der Stelt:

“Iedereen snapt best dat we naar circulariteit in de afvalverwerking moeten”

Lansingerland – Op een moment dat de politiek onder druk staat en het over zelfreflectie gaat, kaart Hans van der Stelt (CDA) zelf de recente besluitvorming over het afvalbeleid weer aan. Wat hem betreft is het één van de onderwerpen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 en de aanloop daar naartoe is dus nu al begonnen. Snel een modern afvalbrengstation inrichten, omgekeerd inzamelen in combinatie met goede nascheiding en bewoners transparant informeren over circulariteit en kosteneffectiviteit zijn wat hem betreft de speerpunten.

Freek J. Zijlstra

De meeste inwoners doen hun best om het huishoudelijk afval zo goed mogelijk te scheiden. Ze denken over het algemeen zelf dat ze dat best wel goed doen, maar op de afvalverwerkingsstations blijkt dat helemaal niet het geval te zijn. In het restafval zit gemiddeld genomen voor meer dan 60% aan GFT, papier, PMD, glas en textiel. Dat is niet goed voor het milieu, èn de portemonnee! Ondanks alle goed bedoelde inzet is de afvalstoffenheffing de afgelopen jaren weer aan het stijgen.

Inzicht in kosten en baten

De gemeenteraad heeft na lang aarzelen en het alsmaar uitblijven van een heldere beleidsnotitie uiteindelijk op 31 maart jl. een besluit genomen over de wijze van afvalinzameling en de verwerking ervan. Het huidige systeem met drie containers voor papier/karton, GFT-afval en restafval èn de wekelijkse gele plastic zak voor inzameling van PMD-afval wordt alleen aangevuld met een betaalsysteem voor het aantal keren dat de (wel of niet volle) restcontainer wordt aangeboden. Daarbij wordt de indruk gewekt dat een inwoner die minder vaak die restcontainer bij de weg zet goedkoper uit zal zijn. Wethouder Simon Fortuyn gaf daarover al een ‘winstwaarschuwing’ af.
Hoewel de VVD-fractie tegen dit systeem is en vóór nascheiding van alle restafval, steunde deze fractie toch het raadsvoorstel omdat men de richtinggevende inwonersenquête wilde volgen. Alleen de CDA-fractie stemde tegen en kwam met een amendement op het raadsvoorstel om de kosten en baten van dat betaalsysteem éérst inzichtelijk te maken, waarvoor echter geen meerderheid was. De invoering van het betaalsysteem voor restafval staat nu gepland op 1 januari 2023. Tenzij de gemeenteraadsverkiezingen en een nieuw college toch een ander afvalstoffenbeleid tot gevolg heeft.

Geen heldere besluitvorming

Hans van der Stelt vindt afvalbeleid best een ingewikkeld dossier wat doordat het zo lang duurde voordat de knoop werd doorgehakt, een heet hangijzer werd. “Als het gaat over burgerparticipatie en we weten dat er belangen in het geding zijn, is het kernpunt dat de overheid tenminste transparant is over het proces. Het besluitvormingsproces moet helder zijn en de integriteit moeten buiten kijf staan. Mensen moeten weten welke rol ze kunnen spelen. Gaat het over invloed, kun je überhaupt meebeslissen en op welk moment kan dat dan? Daar zijn nog wel verbeterstappen te maken. Wat het afvalbeleid betreft, stond voor de CDA-fractie vast dat de uitkomsten van de inwonersenquête die door de AfvalSpiegel werd georganiseerd wel richtinggevend zijn, maar niet bepalend voor het in te zetten beleid voor de komende jaren. We zouden zeker niet voetstoots de aanbevelingen overnemen! Achteraf gezien hebben wij ook te snel ingestemd met de opzet en inhoud van die enquête. Het had meer informatief en voorlichtend moeten zijn, en zeker helder over de kosten. Er werd bijvoorbeeld helemaal niet gevraagd òf en hoeveel de inwoner bereid is te betalen voor een goed functionerend en milieubewust afvalsysteem. Sterker nog, de indruk werd gewekt dat je zelf in de hand hebt wat het aanbieden van afval je gaat kosten.”

Omgekeerd inzamelen

Volgens Van der Stelt is het CDA helemaal niet principieel tegen Diftar, maar gaat het om het totaalpakket. Hoe we op een slimme en efficiënte manier naar circulariteit in onze afvalverwerking komen. Daarbij kan het snel realiseren van een modern en goed afvalbrengstation een belangrijke stap betekenen. “Het brengen van afval moet daar zo gemakkelijk mogelijk worden gemaakt, er moet goed toezicht zijn en waar hulp verleend worden bij het deponeren van het grof en speciaal afval in de juiste container. Het huidige afvalbrengstation is totaal niet uitnodigend en dan kiepert een inwoner z’n afval maar gewoon in de kliko en dan komt het uiteindelijk allemaal in de verbrandingsoven terecht.”
Hans van der Stelt is voorstander van omgekeerd inzamelen, dat je dus zelf het restafval naar een centrale ondergrondse container brengt, waar je middels een geregistreerde pas toegang tot hebt. Het systeem dat in de meeste nieuwbouwwijken geïntroduceerd wordt. “Het grote voordeel is dat je onafhankelijk van de vuilniswagen bent en je afval kwijt kunt op het moment dat jou het beste uitkomt. Bovendien is het ongetwijfeld kostenbesparend op de (twee)wekelijkse route van de vuilniswagen.”
Van der Stelt vindt vooral dat er gerichter voorlichting moet komen over onze steeds grotere bergen met afval, hoe de inzameling en de verwerking ervan gebeurt en dat dit een onderwerp is waar op scholen best al over gesproken kan worden. Dat zou prima passen binnen het thema duurzaamheid, namelijk het zuinig en verantwoord omgaan met natuurlijke bronnen, het gebruik van plastic drastisch in te perken en zuinig te zijn op de natuur.

Het gaat om circulariteit

“In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 willen wij dit jaar als fractie nadenken over een beter afvalbeleid. Het moet gewoon effectiever, zodat het meer gaat voldoen aan de gestelde doelen voor circulariteit, en efficiënter, zodat de kosten niet alleen beheersbaar blijven (zoals de doelstelling nu is), maar dat ook duidelijk is wat de kosten van inzamelen en verwerken zijn. Dat moet dit jaar écht nog in kaart gebracht kunnen worden, waardoor het voor alle inwoners in hun eigen woonsituatie duidelijk is wat hun kosten zullen zijn. We kunnen het niet maken naar onze inwoners toe dat ze zich te pletter scheiden en de jaarlijkse kosten maar steeds verder zien stijgen!”
Hans van der Stelt vindt dat er goed naar andere gemeenten gekeken moet worden en lessen geleerd over wat daar fout is gegaan. “Kijk op welke punten de uitvoering daar strandt. Daarom kan de wethouder dit jaar niet op de handen gaan zitten. Werk de afvalnota verder uit en maak het concreet en financieel transparant naar de inwoners toe!”

Zijlstra, F. J. (2021, Mei 19). “Iedereen snapt best dat we naar circulariteit in de afvalverwerking moeten”. Opgehaald van Herautonline.nl: www.herautonline.nl/iedereen-snapt-best-dat-we-naar-circulariteit-in-de-afvalverwerking-moeten/