23 februari 2021

Inrichtingsplan openbare ruimte Bergschenhoek-centrum

In de commissie Algemeen Bestuur van 3 februari is het inrichtingsplan Bergschenhoek-centrum besproken. Het CDA is positief dat na de diverse onderzoeken en rapporten die de afgelopen jaren gemaakt zijn er nu een “Definitief ontwerp voor de openbare ruimte” voor het centrum van Bergschenhoek ligt. De ondernemers en inwoners van Bergschenhoek zien er naar uit dat dit jaar met de uitvoering wordt aangevangen. Onze complimenten voor iedereen die aan de totstandkoming heeft bijgedragen. Frans Ammerlaan sprak zijn complimenten uit voor het plan met deze groene invulling van het centrum en met name van de Kruin. Met de vergroening en invulling van de Kruin kan het hart van centrum een meer levendig karakter krijgen.

Frans Ammerlaan vroeg wel aandacht voor de uitvoering immers bij de renovatie van het plein in het centrum van Berkel is de uitvoering heel erg uitgelopen, dit mag niet weer gebeuren in Bergschenhoek. Gevraagd werd daarom of er een goed doordacht plan gemaakt is voor de uitvoering m.b.t. tempo en beperking van overlast.

Het inrichtingsplan is onderdeel van het uitvoeringsprogramma Bergschenhoek-centrum, waarin 5 pijlers zijn benoemd, wat begin 2019 is vastgesteld om van centrum een “Bruisend Centrum” te maken. Met de herinrichting wordt invulling gegeven aan pijler 3 “Aangenaam verblijf” en pijler 4 “Logische route”. Frans Ammerlaan wees er echter op dat met name de pijler 1 “Samenwerking als voorwaarde” en de pijler 2 “Sterk verzorgend boodschappencentrum” verdienen nog veel aandacht. Dit werd door wethouder Kathy Arends bevestigd. Onder pijler 5 wordt verstaan: “Schoon heel en veilig”, de uitvoering daarvan gaat samen met de inrichting van de openbare ruimte.

Frans Ammerlaan bracht bij de wethouder het belang naar voren om in gesprek te gaan met de pandeigenaren over de uitstraling van de diverse panden en de ambitie om het centrum te ontwikkelen tot een centrum met een sterk en gevarieerd winkelaanbod. Hij bracht ook de zorg naar voren van de ondernemers in Bergschenhoek over de invulling en omvang van de winkelvoorzieningen in Wilderszijde. Gevraagd werd of er daarbij voldoende rekening wordt gehouden met toekomstbestendigheid van het centrum van Bergschenhoek.

Alle fractie in de commissie waren positief over het inrichtingsplan. Het CDA benadrukte dat er gezamenlijk moet worden doorgepakt, samenwerken aan het doel: een goed functionerend en toekomstbestendig Bergschenhoek centrum.