05 december 2018

Instemming met bestemmingsplan 'Uitbreiding centrum Berkel en Rodenrijs

Donderdag 29 november stemde de gemeenteraad in met het bestemmingsplan voor de uitbreiding van het centrum van Berkel en Rodenrijs. Een goed besluit en belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van Lansingerland, waarin groei (tot ca. 70.000 inwoners) en behoud van het dorpse karakter van alle drie de kernen hand in hand gaan. Het bestemmingsplan stelt de formele kaders voor de uitbreiding van het centrum van Berkel en Rodenrijs, dat het hoofdwinkelcentrum van Lansingerland omvat. Op basis van het bestemmingsplan (met de formele kaders)  vindt de uitwerking plaats, die wordt vastgelegd in een inrichtingsplan.

Het CDA vindt het van het grootste belang dat inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden betrokken zijn en blijven bij de planvorming en uitwerking daarvan. Met andere woorden: het moet voor eenieder bekend zijn  wat de plannen zijn, welke invloed daarop kan worden uitgeoefend, hoe het proces in elkaar steekt, inclusief het politieke besluitvormingstraject. Woordvoerder Hans van de Stelt gaf in de Raad te kennen dat voorliggend bestemmingsplan een lang en zorgvuldig proces heeft doorlopen, waarin recht is gedaan aan betrokkenheid en invloed van belanghebbenden. 'Het bestemmingsplan dat ter besluitvorming voorligt is evenwichtig, omdat de meeste zienswijzen van belanghebbenden hebben geleid tot een aanpassingsvoorstel, een nadere onderbouwing op onderdelen van het bestemmingsplan, of een onderbouwd voorstel om het plan niet te wijzigen', aldus Hans van der Stelt.  Natuurlijk blijven er altijd knelpunten en aandachtspunten, en kan niet aan ieder (individueel) belang worden tegemoet gekomen, zonder in de belangen van andere te treden.

Ook bij de totstandkoming van het inrichtingsplan voor Berkel centrum zullen belanghebbenden en de gemeenteraad nauw betrokken worden.

Belangrijkste onderwerpen van gesprek waren de hoogte van nieuwbouw, grenzend aan de zogenaamde arbeiderswoningen aan de Westersingel, de zorg bij bewoners aan de Gemeentewerf over geluidsoverlast en de -nu al te kort schietende- parkeermogelijkheden voor winkelend publiek. Wat betreft de woningen aan de Westersingel is het CDA van mening dat de gemeente al het nodige en redelijke heeft gedaan om aan belangen van bewoners tegemoet te komen: er wordt gebouwd op 25 meter afstand (i.p.v. 5) en de tussenliggende ruimte wordt voorzien van water en groen. De bewoners aan de Gemeentewerf wordt -waar nodig- recht gedaan door het treffen van maatregelen die het geluid moeten reduceren of buiten de woningen moeten houden. De wethouder was daar duidelijk over, evenals Hans van der Stelt in zijn bijdrage namens het CDA: aantoonbare geluidshinder moet worden aangepakt.

Tot slot de parkeerproblematiek. Al in april van 2018 vroeg het CDA, mede namens de winkeliers van Berkel centrum, aandacht voor het gebrek aan parkeerplaatsen aan -met name- de oostzijde (ofwel het oudere gedeelte). Tot op heden heeft het college niet veel gedaan. Verschillende partijen wensen eerst een 'integrale visie op het parkeren in Berkel Centrum', ergens in de loop van 2019, in plaats van het oplossen van knelpunten die zich nu voordoen. Het CDA is niet tegen een samenhangende visie, maar dat mag geen excuus zijn om knelpunten die zich nu voordoen voorlopig niet aan te pakken. Daarom heeft Hans van der Stelt er opnieuw bij wethouder Fortuyn op aangedrongen met oplossingen te komen voor een parkeerprobleem dat inwoners en de winkeliers nu ervaren en waarvoor meerdere malen oplossing voor zijn aangedragen, zoals het aanwenden van de Terpstraat als blauwe zone en de heropening van de parkeergarage waarin voorheen de Jumbo zat. Geen woorden, maar daden! De wethouder heeft toegezegd hier in de commissie Ruimte van december 2018 en januari 2019 op terug te komen, met concrete voorstellen. Het CDA zal zich sterk blijven maken voor oplossingen voor de korte termijn, als voor de langere termijn - gelet op de ontwikkeling van Berkel centrum.