13 januari 2021

Inwoners Lansingerland krijgen oproep coronatest na uitbraak Britse variant

Alle inwoners van Lansingerland, waar de Britse coronavariant is uitgebroken op basisschool De Willibrord aan de Stampioendreef in Bergschenhoek, worden opgeroepen zich te laten testen op corona. Inwoners vanaf twee jaar ontvangen vanaf woensdag 13 januari een schriftelijke uitnodiging, vanaf die dag moet het testen beginnen. De GGD verwacht 4.500 à 5.000 coronatesten per dag te kunnen afnemen, als zich genoeg inwoners aanmelden. Een grootschalige test op alle inwoners moet uitwijzen in hoeverre de Britse coronavariant in Lansingerland is verspreid.

Mobiele testcentra

Er worden mobiele testcentra ingericht in sporthallen en er is een indeling naar postcodegebieden die lange rijen moet voorkomen. In totaal gaat het om 24.000 huishoudens. Mensen moeten zelf bellen om een afspraak te maken. Inwoners die op dit moment symptomen van corona hebben, worden opgeroepen niet te wachten op een uitnodiging en zich nu al laten testen. Met het grootschalige testen willen de GGD Rotterdam-Rijnmond en Erasmus MC de verspreiding van het coronavirus en de Britse variant onderzoeken. Ook is het bedoeld om de verspreiding af te remmen; inwoners die positief testen, moeten in thuisisolatie en bij hen wordt bron- en contactonderzoek gedaan.

Internationale contacten

In oktober leek er nog niets aan de hand op de Willibrord. Tien docenten deden een coronatest, alleen de vakleerkracht muziek bleek positief. Maar eind november was er ineens een uitbraak en kwam de school in beeld bij de GGD. Kinderen kregen griepachtige verschijnselen en moesten hoesten: milde klachten. Het bleek de Britse variant van het coronavirus. Inmiddels is de Britse variant ook elders in Lansingerland aangetroffen. De uitbraak was opvallend gezien de jonge leeftijd van de kinderen. Meestal zien we dat op middelbare scholen en universiteiten.

Landelijk nieuws

Lansingerland werd landelijk nieuws. Tijdens de inderhaast gehouden persconferentie zei burgemeester Pieter van de Stadt: ‘Toen het in Engeland kwam, wisten we allemaal: dat komt vroeg of laat hier. We zijn een mooie tuinbouwgemeente met veel export, dus we hebben veel internationale contacten. Maar of dat een aanwijzing is? Het kan ook een toerist zijn geweest.’ Paniek is er volgens hem niet: ‘Dit is de regio Rijnmond. We zitten hier doorgaans met twee poten stevig in de klei.’ In de Randstad was corona een paar maanden terug vooral een groot probleem in achterstandswijken, nu verschuiven uitbraken meer naar randgemeenten, zoals Lansingerland.