08 januari 2018

Kerstreces

Volgens een landelijk dagblad was half Nederland de afgelopen kerstperiode met vakantie. Vooral wintersportgebieden waren populair, maar ook wereldsteden zoals New York, Rome en Parijs. Een selfie aan het thuisfront met op de achtergrond de Alpen, het Vrijheidsbeeld, het Colosseum of de Eifeltoren doet het altijd goed. Sommigen vroegen zich af of dit wel het juiste moment was om met vakantie te gaan. Enige bezinning na een roerig politiek jaar was toch beter geweest?

Ja, het was een recordformatie van maar liefst 209 dagen. En de uitkomst? Het Wilhelmus in de klas, gender neutrale registratie bij de overheid, de bakfiets en de kerkbank.

Ach, na alle ellende die de afgelopen maanden op ons is afgekomen was het goed er even tussenuit te gaan om rustig te ontspannen en voor te bereiden op de verkiezingsstorm die ons in maart alweer te wachten staat. Romans en gezellige tijdschriften gingen in de koffer en het venster op de wereld werd voor enkele weken dichtgeslagen. Even was er geen behoefte aan het nieuwsaanbod vanuit politiek Den Haag, controverses in gemeenten, actualiteitenrubrieken, kranten en televisie met notoire aandachttrekkers.

Voor de thuisblijvers was er de afgelopen week toch nog een grappig krantenbericht dat de voorpagina’s haalde: Er zijn diverse groeperingen in Nederland die géén belasting betalen en waarvan de Belastingontvanger ook maar afziet deze te innen!

Het mag als algemeen bekend worden verondersteld dat de gemiddelde Nederlander niet staat te trappelen voor een gedwongen betaling aan de overheid. Er zijn nogal wat van die Rijks- provinciale- en gemeentelijk heffingen die u via de bekende acceptgirokaart of telebankieren moet overmaken om de overheidsfinanciën op orde te houden. Regelmatig vallen deze aanslagen bij u en mij in de brievenbus. Meestal worden ze ook nog eens op zaterdagochtend, als u en ik aan de dampende koffie zitten, door een postbode in opleiding thuis bezorgd, zodat ook direct je vrije weekend is verknald. De blauwe enveloppen worden in het algemeen, zo heb ik begrepen, heel voorzichtig opengemaakt. Ik laat ze uit voorzorg meestal tot na het weekend ongeopend liggen.

Nu blijkt uit dat krantenbericht dat er diverse groeperingen in Nederland zijn die geen eurocent belasting betalen en waarvan de Belastingontvanger ook maar afziet deze te innen. Oninbare vorderingen heet dat in ambtelijk jargon. Uit angst voor scheldpartijen of erger nog: rake klappen, durft de Belastingdienst hen niet meer thuis te bezoeken. Een deurwaarder met een dwangbevel op zak is al eens met een honkbalknuppel bewerkt. Een ander is onlangs door een forse bouvier lelijk in zijn niet geringe achterwerk gebeten en weer een ander kreeg, toen hij met een knik in de benen rijks eurocenten kwam halen, een paar flinke optaters. Hij schreef daarom een bezorgde brief aan de staatssecretaris van Financiën. Daarin liet hij blijken toch maar de voorkeur te geven aan zijn gezin boven zijn sterk ambtelijk plichtsbesef.

Uit een inderhaast gehouden enquête blijkt nu dat een overgrote meerderheid van de bevolking woedend is over het bestaan van deze fiscale vrijstaatjes. Immers, als u vergeet belasting, een parkeerbon of een snelheidsovertreding te betalen wordt u er op onze nationale luchthaven, terwijl u zich onbezorgd en vrolijk fluitend gereed maakt voor vertrek, zonder pardon uitgepikt. U kunt kiezen: direct betalen, liefs contant of stante pede terug naar huis.

Gelukkig hebben deze alarmerende berichten ook onze volksvertegenwoordigers in Den Haag bereikt en dat heeft ondanks het Kerstreces geleid tot Kamervragen aan de staatssecretaris van Financiën. De bewindsman liet weten zeer bezorgd te zijn over deze ontwikkeling en zegde terstond een uitgebreid onderzoek toe. Er gaan al geruchten om de deurwaarders op rijkskosten een donkere gleufhoed te verstrekken omdat daarvan nog ouderwets respect zou uitgaan. Ik betwijfel of deze clowneske outfit de benodigde autoriteit uitstraalt of tot een escalatie zal leiden.

Uw en mijn belastingaangiften over het, zoals dat zo mooi heet Dienstjaar 2017, zijn weer ingevuld en verzonden. We hebben ons wekenlang het hoofd gebogen of de wellicht iets te hoog opgevoerde aftrekposten door de Belastingdienst wel zullen worden geaccepteerd.

Mijn buurman, die licht opvliegend van aard is en het onrecht over deze fiscale vrijstaatjes niet kan aanzien, betaalt voorlopig geen enkele eurocent meer. Hij heeft bovendien een stevige knuppel achter de deur gereed staan voor als de deurwaarder in naam der Koning komt. Maar ik denk dat het zover niet hoeft te komen. De Kamerleden weten nu wat er speelt in dit land en hebben aangegeven dit onrecht aan te pakken. Maar nu nog even niet. Na het Kerstreces, dinsdag 16 januari zijn zij, zo liet een woordvoerder van de Kamer weten, weer tot uw dienst. Een mooi gebaar, dat wel. En nu maar hopen dat er voor die tijd geen deurwaarder komt, of zou hij ook met Kerstreces zijn?