14 oktober 2018

Maalderij Treurniet

Dinsdag 2 oktober jl. kwam in de Commissie Ruimte het bespreekpunt aan de orde m.b.t. het schetsplan; Herontwikkeling locatie Treurniet in Berkel en Rodenrijs.

Het schetsplan betreft de bouw van 34 appartementen, waarvan 10 starters woningen.

Hoewel deze voormalige maalderij niet meer operationeel is, en in het verleden veel overlast bezorgde in de vorm van stank en geluid deed de maalderij opnieuw veel stof opwaaien. Dit laatste geldt zeker voor de omwonenden. De inspreker die de groep “Hou de Maalderij leefbaar “vertegenwoordigde gaf aan dat de bewoners jaren lang niet zijn gehoord door de projectontwikkelaar. Pas vanaf eind 2017 kwam hier verandering in. Dat er nog steeds weinig draagvlak voor het schetsontwerp bij de omwonenden bestaat was wel duidelijk.

De pijn zit vooral in het feit dat de voormalige maalderij een twee laagse optopping krijgt en dat het participatieproces zoals tot voorkort gevolgd aller belabberds is verlopen. Bij de politieke partijen liepen de meningen erg uit een van een verrijking voor de locatie tot niet mooi, te hoog en te grotesk.

Het CDA wees er op dat de huidige maalderij 12 m hoog is en dat een optopping met twee bouwlagen zou betekenen dat het gebouw 18 m hoog wordt. Het huidige coalitie programma spreekt over een maximale hoogte binnen de kernen van 15 m. Het CDA bepleit dan ook een maximale bouwhoogte tot 15 m.

De conclusie van de avond was dat de wethouder door mag gaan met het ontwikkelen van deze locatie onder voorwaarde dat zij alle op- en aanmerkingen, gedaan door de politiek en de omwonenden, zal mee nemen en overwegen in het vervolgtraject.

Charles van Harn