06 april 2021

Marnix van Rij tijdelijk CDA voorzitter

Oud-partijvoorzitter Marnix van Rij wordt de nieuwe tijdelijke voorzitter van het CDA. De interim-periode loopt in ieder geval tot het volgende congres in het najaar van 2021. Hij wordt bijgestaan door minister Ank Bijleveld die buitengewoon adviseur van het partijbestuur wordt. Zij krijgt als taak het bestuur scherp te houden en te adviseren over politiek-inhoudelijke kwesties, alsmede de verbinding tussen Den Haag en de regio’s en de organisatie en cultuur van het CDA.

Driedelige opdracht

Naast de reguliere taken van een partijvoorzitter heeft Marnix van Rij drie opdrachten meegekregen: Sturing geven aan de evaluatie van het hele traject van de Tweede Kamerverkiezingen 2021, van voorbereiding en uitvoering tot en met de verkiezingsuitslag. Vervolgens richting geven aan de doorontwikkeling van de partij, zowel qua structuur als cultuur. En als laatste het CDA gedachtegoed bewaken richting de Tweede Kamerfractie en de formatie, op basis van het verkiezingsprogramma, het visiestuk ‘Zij aan zij’, het Program van Uitgangspunten en andere richtinggevende voorstellen uit het nieuw sociaal contract.

Lange staat van dienst

Van Rij (60) heeft een lange staat van dienst binnen het CDA. Hij was wethouder in Wassenaar en Eerste Kamerlid. Nu is hij regeringscommissaris van St. Eustatius, een functie die hij op 18 april neerlegt. Ook was Van Rij eens partijvoorzitter, tussen 1999 en 2001. Hij stapte toen op nadat hij met toenmalig partijleider Jaap de Hoop Scheffer in een leiderschapsstrijd verwikkeld raakte over de koers van het CDA. Volgens het CDA moet Van Rij een constructief-kritische gesprekspartner zijn voor partijleider Wopke Hoekstra. Op haar beurt is huidig demissionair minister van Defensie Ank Bijleveld aangezocht om Van Rij scherp te houden. Bijleveld komt, net als Omtzigt, uit Twente en wordt door het CDA-bestuur geroemd om haar verbindende kwaliteiten.

Grote uitdaging

Het CDA staat voor een grote uitdaging. Dat is ook de reden dat Van Rij graag wil inspringen en zijn steentje wil bijdragen aan de partij, want de partij gaat hem aan het hart, zo stelde hij. Van Rij: ‘Ik zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat iedereen zich thuis voelt bij het CDA, maar daarbij geldt ook dat niemand groter is dan de partij.’ Die laatste opmerking is moeilijk los te zien van de huidige situatie binnen het CDA.