30 november 2020

N209 moet veiliger, schoner en stiller!

Op initiatief van het CDA schaarde de gehele gemeenteraad zich op donderdag 26 november achter een motie die de provincie Zuid-Holland oproept nu eindelijk eens werk te maken van een veiliger, schoner en stiller N209, dat wil zeggen: van het traject dat onze gemeente doorsnijdt.

De motie was op initiatief van het CDA door Hans van der Stelt in de gemeenteraad aan de orde gesteld en werd mede ingediend doorL3B, VVD, ChristenUnie, PvdA en Wij Lansingerland. De motie roep het college het van Burgemeester en Wethouders op bij de Provincie aan te dringen, met hoge prioriteit alle mogelijke maatregelen te treffen die de verkeersveiligheid daadwerkelijk bevorderen en de toenemende negatieve effecten op de directe leefomgeving van onze inwoners te beperken. Ook roept de motie Provinciale Staten op  zich vierkant achter deze motie van de gemeenteraad van Lansingerland te scharen en zich sterk te maken voor de belangen van de inwoners van Lansingerland en voor de veiligheid van iedere verkeersdeelnemer van de provinciale weg N209.

Op de N209 vinden al jaren met en helaas met regelmaat ernstige ongelukken plaats. Ook is sprake door de toegenomen verkeersintensiteit sprake van meer geluidhinder en luchtvervuiling. Dit zal  beslist toenemen nu nieuwe, grote logistieke bedrijven zich in Lansingerland vestigen en, -na realisatie van de nieuwe verbinding A16/A13- de verbindingsroute met de  A12 via de N209 nog meer voor de hand ligt.

De motie is door het College van B&W overgenomen. De CDA-fractie in Lansingerland zal ook zelf bij Provinciale Staten aandringen op actie. Het duurt gewoon veel te lang.