11 maart 2022

Natuurvereniging Rotta omarmt CDA plan voor groene schil rond Lansingerland

Het bestuur van Natuur- en Vogelwacht Rotta heeft enthousiast gereageerd op de plannen van het CDA om een groene schil rondom Lansingerland te creëren waarin gerecreëerd en gesport kan worden. De lijsttrekker van het CDA Lansingerland (en Rotta-lid) Jan-Willem van den Beukel en lijstduwer Cees van der Burg (plaats 19) overhandigden de plannen op 8 maart aan het bestuur van de vereniging.

“We willen als CDA naast alle woningbouwplannen ook investeren in een groene schil rond Lansingerland”, vertelde Van den Beukel. “Wonen en welzijn moeten namelijk in balans blijven en de natuur moet worden versterkt. Als we niet oppassen, dan verstedelijkt het hele gebied tussen Rotterdam en Den Haag en dan delven natuur en recreatie het onderspit.”

Hans Sanders, voorzitter van het Rotta-bestuur nam het plan in ontvangst. “Rotta is een onafhankelijke vereniging en wij hebben geen voorkeur voor een politieke partij, maar we zijn wel enthousiast over deze hoopgevende groene visie voor onze gemeente. Jullie plan sluit uitstekend aan bij onze idealen en we pakken de handschoen dan ook graag op om de groene schil samen verder uit te werken en werkelijkheid te maken.”

Het plan bestaat drie delen: een groene schil, groene dooradering van de kernen en uitbreiding van het aanbod van natuureducatie en –recreatie. Allereerst de groene schil. Die gaat om het verbinden van de Groenzoom, het Rottemerengebied en het A.M.G. Schmidtpark met elkaar en met het omliggende landschap. Concreet zullen het Hoekse Park West (langs de Hoeksekade), het Triangelpark (tegen Rotterdam aan) en de Vlinderstrik (Zuidpolder) verder worden vergroend. Daarnaast komen er meer robuuste verbindingen door de Berkelse Noordpolder, met het Balijbos en het Bentwoud met elkaar te verbinden. “De groene schil wordt ook heerlijk om te recreëren, te fietsen, te wandelen en te sporten. En hij voorkomt dat Lansingerland aan Rotterdam, Pijnacker of Zoetermeer vastgroeit. Er moet contrast zijn tussen verschillende gemeenten, en een groene buffer.”

De groene dooradering van de kernen wil het CDA inzetten om verkoeling en leefkwaliteit te geven aan dorpsbewoners. Van den Beukel: “Vanuit de Eneco-middelen trekken we 5 miljoen euro uit om de komende vier jaar samen met straatcomités en wijkverenigingen een vergroeningsoffensief uit te voeren binnen alle kernen langs woonstraten. In elk geval leggen we de ‘groenblauwe ribben’ uit het Ontwikkelplan Rottemeren aan, te weten de Voorlaan in Kruisweg, de Lange Vaart, Kooipad en Merenweg in Bleiswijk, tot en met de Limiettocht en Hoeksekade in Bergschenhoek. Deze verbindingen tussen de Rottemeren en de omgeving krijgen lange bomenrijen, natuurvriendelijke bermen en oevers en wandel- en fietspaden, zodat je de natuur al ‘proeft’ op weg naar het Rottemerengebied.”

“Typisch CDA”, aldus Van den Beukel, die zelf in Wageningen Bos- en natuurbeheer heeft gestudeerd, “is dat we het echt samen met bewoners, boeren, tuinders en natuurorganisaties zoals Rotta willen doen. Dit moet iets van de hele samenleving zijn, niet van de overheid.” Dat is volgens hem ook de reden dat er in elk kern een kinderboerderij en schooltuintjes is voorzien, en dat natuur- en waterrecreatie zo’n prominente rol krijgt. “Nu Lansingerland zo snel groeit, dreigt er ook afstand te ontstaan tussen landbouw en natuur en inwoners. Die afstand gaan we met dit plan weer verkleinen. Kijk eens naar Midden-Delfland, daar houdt iedereen van het landschap. Ze lopen daar feitelijk 20 jaar voor op ons.”