15 februari 2020

Onderzoek gratis openbaar vervoer voor ouderen

Het is een positieve ontwikkeling als meer ouderen met het openbaar vervoer gaan reizen. Dave Bergwerff (CDA) is echter niet voor een gratis OV-chipkaart voor alle ouderen binnen onze gemeente. Dit draagt niet bij aan de maatschappelijke doelen. Met nadruk noemt Dave Bergwerff het doel eenzaamheid verslaan.

Het is volgens Dave Bergwerff wel positief om voor ouderen waarvan hun inkomen de belemmering is om met het OV te reizen, het reizen gratis te maken. Juist omdat de groep eenzame ouderen veelal een lager inkomen hebben ten opzichten van de niet eenzame ouderen. Er zal vanuit het ambtelijk apparaat een voorstel verschijnen over de invoering van het gratis OV voor ouderen met een minimum inkomen.

Dave Bergwerff (CDA) benadrukte dat twee voorgestelde maatregelen uitgevoerd moeten worden. Bestaande uit goede voorlichting, ondersteuning en trainingen bieden om ouderen te stimuleren erop uit te gaan en gebruik te maken van het openbaar vervoer. Inclusief de samenwerking met de 3B bus om het gebruik nog meer te stimuleren.