29 september 2021

Onze CDA-Lansingerland lijsttrekker

Jan-Willem van den Beukel is door de leden van het CDA Lansingerland verkozen tot lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar maart. De 40-jarige van den Beukel is anderhalf jaar geleden begonnen als wethouder Financiën, Vinex, Glastuinbouw, Natuur en Duurzaamheid. De inwoner van Berkel en Rodenrijs en vader van vier kinderen noemt het een enorme eer dat hij volgend jaar de lijst mag aanvoeren.

“Het leven is goed in Lansingerland, maar om dat zo te houden liggen er grote uitdagingen op het gebied van veiligheid, verenigingen en vergroenen”, aldus Van den Beukel. “Dat zijn de drie belangrijkste speerpunten waarvoor ik mij hard ga maken. Veiligheid gaat niet alleen over meer wijkagenten en toezichthouders, maar ook over zekerheid wat betreft inkomen als het even tegenzit en over bescherming tegen de overheid, zoals slachtoffers van de toeslagenaffaire.”

Dat verenigingen in het rijtje van speerpunten staat, kan volgens Van den Beukel alleen bij het CDA. “Wij zijn de partij van de samenleving. Ook in de toekomst staan we pal voor de vele sport- en culturele verenigingen en kerken in onze gemeente. Dat soort organisaties, maar ook buurten waarin mensen naar elkaar omzien, zorgen voor sociale samenhang en stimuleren waarden en normen. En juist dat is – naast gezondheid en een inkomen - doorslaggevend voor een goed leven, om je gelukkig te voelen. Dat zijn nou die dorpse kwaliteiten waar Lansingerland om bekend staat.”

Vergroenen is het derde speerpunt van Van den Beukel. “Lansingerland heeft al schitterende groene gebieden en die moeten we met elkaar verbinden tot een ‘groene schil’. Als Vinex-wethouder heb ik onlangs de eerste paal voor nieuwbouw op Wilderszijde geslagen en ik ben er trots op dat we komende jaren nog duizenden betaalbare woningen gaan bouwen. Maar na Wilderszijde is het wat mij betreft wel klaar met het volbouwen van waardevol groen, want anders heb je straks van Rotterdam tot Den Haag een aaneengesloten kluwen van woningen en industrieterreinen. De natuur heeft ook ruimte nodig en mensen moeten kunnen recreëren. Ook de volgende generaties Lansingerlanders moet kunnen genieten van het groen en het goede leven in onze gemeente.”

Voorzitter Hans Koster van het CDA Lansingerland is ontzettend trots op de kersverse lijsttrekker. “Als wethouder heeft Jan-Willem de afgelopen anderhalf jaar laten zien hoe sociaal, gedreven en ambitieus hij is. Daarmee hebben we een goede en waardige opvolger gevonden voor Matthijs Ruitenberg, die na 16 jaar keihard te hebben gewerkt voor de gemeenschap en de partij kiest voor meer vrije tijd. De komende weken gaan wij hard aan de slag om te zorgen voor een goede lijst aan kandidaat-raadsleden waarmee wij de verkiezingen in gaan.”