21 juli 2021

Openingstijden Gemeentehuis

Op 8 juli werd de Kadernota 2022-2025 in de gemeenteraad besproken. Omdat er voor het komende jaren structureel bezuinigd moet worden, had het college van B&W voorgesteld om de openingstijden van het gemeentehuis terug brengen. Naast het definitief sluiten van het servicepunt in Bleiswijk worden de openingstijden van het gemeentehuis voorgesteld van maandag t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur i.p.v. nu dagelijks tot 19.00 uur.

In een tijd waarin steeds meer digitaal gaat wil het college de focus nog meer verleggen naar digitale kanalen zoals, website, email en sociale media en het telefonisch en fysiek contact verlagen waardoor het mogelijk is efficiënter te werken. Ook zal door verbetering van de inrichting en ICT van balies de afhandeltijd aan de balie verkort kunnen worden.

Naar aanleiding van deze voorgestelde openingstijden heeft het CDA een motie ingediend. In deze motie bracht Frans Ammerlaan naar voren dat:

• Het belangrijk is dat de gemeente een goede basisdienstverlening heeft voor alle inwoners
  • Veel inwoners werkzaam zijn maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur
  • Dat onze inwoners de gelegenheid moeten hebben om het gemeentehuis te bezoeken buiten hun werktijd
  • Ook als er bezuinigd moet worden, we met onze dienstverlening dienstbaar voor onze inwoners moeten zijn

Het CDA heeft het college daarom in de motie opgeroepen:

• Om bij de uitvoering van deze maatregel er minimaal 1x per week een avondopenstelling zal zijn, of een dagdeel in het weekend open te zijn.
  • Deze aanpassing uiteraard budgetneutraal uit te voeren, zodat de ombuiging gehandhaafd kan blijven.

De aanleiding en oproep aan het college werd mede ondertekend door VVD, Leefbaar3B en D66 en ook de andere partijen waren het hiermee eens. De motie werd dan ook met algemene stemmen aangenomen. Wethouder Simon Fortuyn heeft toegezegd om uitvoering te geven aan de motie.

Frans Ammerlaan