13 mei 2023

Oppositiepartijen willen gemeente behoeden voor luchtkasteel Bleizo

Samen met de VVD en Groenlinks hadden we afgelopen woensdag Bleizo weer op de agenda gezet. Aanleiding was de brief d.d. 5 april waarin staat hoe het college onze motie uit wil voeren. De vraag die voorlag was: zit het college al op het goede spoor, of is er nog bijsturing nodig? Diverse partijen constateerden dat het college een woordenspelletje maakt van de zorg van de provincie - en ook van het CDA Lansingerland - dat Bleizo financieel niet uitkomt, door te schrijven dat ‘de kosten worden gedekt uit de opbrengsten’ en ‘een gedetailleerde kostenraming nu niet mogelijk is’. Dat schiet dus niet op. Daarom riepen we het College op om alsnog een geactualiseerde financiële analyse van het plan te maken. Fortuyn reageerde dat hij dit nu niet nodig vond en dat de provincie ook wel tevreden zou zijn met de oude financiële informatie. Ook coalitiepartij de ChristenUnie twijfelde aan deze inschatting, maar verbond hieraan geen consequenties.

GroenLinks uitte daarnaast zijn zorgen over windturbines: als die niet op Bleizo komen, maar we moeten er wel drie bouwen volgens het windconvenant, waar komen ze doen? Er blijken geen goede alternatieven te zijn, of het wordt echt midden in groengebieden of vlakbij de kernen.

Voor nu gaf een meerderheid het college nog het voordeel van de twijfel, maar echt veel vertrouwen in degelijk huiswerk dat de provincie als voldoende zal kwalificeren is er niet meer. Wordt ongetwijfeld vervolgd.