17 september 2022

Preventieakkoord - roken, alcohol, gezond eten

Onze gemeente zou aan een gerichte aanpak op preventie structureel aandacht moeten besteden. De commissie deelt de visie dat preventie en een lokale aanpak hierbij van waarde is als het gaat om roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Het CDA deelt dat een preventieve aanpak op betreffende onderwerpen in de basis kan werken. Belangrijk hierbij is dat de gemeente samenwerkt met organisaties en inwoners in Lansingerland.

Maatschappelijke partners die, volgens het CDA, hierbij zeker betrokken worden zijn supermarkten, horeca, sportverenigingen en scholen. 'Deze 'partners' zijn de basispartners die je nodig hebt bij een vraagstuk als deze. Houd hierbij rekening dat er al heel veel gebeurt. Bijvoorbeeld sigaretten worden vanaf 2024 niet meer aangeboden in supermarkten. Sommige supermarkten starten al in 2023 met het stoppen van de verkoop van sigaretten. De horeca mag geen rookruimtes meer aanbieden en geen sigaretten verkopen, op veel sportverenigingen is roken al verboden. En voor zover bekend hebben alle middelbare scholen beleid om ongezond eten op school tegen te gaan. Roken op middelbare scholen is sowieso al niet meer mogelijk. Hiermee wil het CDA aangeven dat er al heel veel gebeurt vanuit maatschappelijke organisaties', aldus gemeenteraadslid Dave Bergwerff (CDA) . Hiermee wordt aangeven dat het goed is om genoemde organisaties te betrekken bij preventiebeleid, maar het CDA ziet wel dat zij al heel veel doen, zowel verplicht als uit eigen initiatief, de vraag rijst: hebben deze organisaties behoeften aan meer, kunnen ze nog wel meer doen?

Het idee is opgeworpen om te werken met ‘thematafels’ waarin – gefaciliteerd door de gemeente – maatschappelijke organisaties aanschuiven om te kijken wat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Het CDA staat er positief tegenover om hier mee te experimenteren. De gemeente heeft wat het CDA betreft de positie in deze om te verbinden en te faciliteren. Op het moment dat de wethouder bij de uitvoering hiervan niet tegen concrete knelpunten aanloopt kunnen deze thematafels een succes worden. Er zijn voorafgaand wel wat vragen die nog beantwoord moeten worden. Bij een thematafel maken inwoners en organisaties een plan, gemeente verstrekt subsidie, hoeveel subsidie dit is moeten de raad nog bezien. Daarbij moet de raad het eens zijn over het uiteindelijk gecreëerde uitvoeringsplan, of mandateert de raad het geheel dusdanig dat het gecreeerde plan alleen in het financiële kader hoeft te passen. Wordt vervolgd.