21 juli 2021

Raad stelt Woonvisie 2021 – 2025 vast

In de laatste vergadering vóór het zomerreces stelde de gemeenteraad de langverwachte Woonvisie vast. De woonvisie schetst een kwalitatief en kwantitatief beeld van Lansingerland als woon- en werkgemeente, inclusief de (mogelijke) woningbouwopgaven en de locaties om die te realiseren. Lansingerland wil de komende twintig jaar meer betaalbare en gelijkvloerse woningen realiseren. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat het groene, dorpse karakter van Lansingerland behouden blijft, terwijl we gelijktijdig voorzien in woningbouw die zoveel als mogelijk tegemoet komt aan de behoeften van verschillende doelgroepen.

Duidelijkheid over locaties

Het CDA vindt de Woonvisie 2021 een goed visie. Wel moet beter en vooral duidelijker onderscheid worden gemaakt naar ontwikkellocaties en studielocaties. Dat loopt nu in de visie door elkaar. Een motie ‘Duidelijkheid over locaties’ van D66, werd door het CDA en alle andere fracties gesteund. Een voorbeeld is de locatie Driehoek Noordpolder. De gemeente heeft die locatie in studie, er is nog geen besluit genomen over feitelijke ontwikkeling.

Over de Woonvisie werd in de Commissie Ruimte het woord gevoerd door duo-raadslid Charles van Harn en in de gemeenteraad door raadslid Hans van der Stelt.

Duidelijkheid over wel of niet ontwikkelen Driehoek Noordpolder

In de gemeenteraad sprak Hans van der Stelt uit verontwaardigd te zijn over een brief van het College (d.d. 14 juli), waarin het meedeelt ten aanzien van de mogelijke ontwikkeling van Driehoek Noordpolder een pauze in te lassen proces. Hiermee houdt de onzekerheid voor betrokken omwonenden aan, en verder vooruitschuiven dat vindt het CDA zeer ongewenst. Bovendien zijn wij van mening dat dit besluit in strijd is met de recent in de raad gemaakte afspraken, waarmee beoogd werd tot een ordentelijk besluitvormingproces over wel of niet woningbouw op die locatie te komen. Het college motiveert het ‘pauzebesluit’ als volgt: “Wij denken met het inlassen van dit pauze moment in het dossier Driehoek Noordpolder en het herijken van het participatietraject de emotie uit het dossier weg te nemen”. Het CDA is altijd kritisch geweest op de Driehoek Noordpolder als eventuele bouwlocatie. Niet alleen is de verkeersontsluiting van een wijk aldaar niet goed mogelijk, ook tast bebouwing de groenschil om Lansingerland aan. Kortom, het CDA loopt er allesbehalve warm voor. Hans van der Stelt kondigde aan dat hij de brief van het College wil bespreken in de eerstvolgende Commissie Ruimte en zo snel als mogelijk –nog in 2021 (!)- een raadsbesluit wenst over de toekomst van de Driehoek Noordpolder.