10 oktober 2020

Sturingsmodel Cultuurhuis Berkel en Rodenrijs

De keuze welk sturingsmodel het beste past bij het Cultuurhuis is volgens het CDA lastig te bepalen. Dave Bergwerff (CDA) wil graag dat het bestuur van het toekomstige Cultuurhuis haar eigen beleid bepaald zonder dat de gemeente zich hiermee bemoeid. Aan de andere kant als het bestuursmatig niet goed gaat binnen de organisatie van het cultuurhuis –denk aan te hoge uitgaven of anders –, moet de gemeente wel de vinger aan de pols houden. Een sturingsmodel met een anbi-status wordt gevraagd bleek uit de beeldvorming gegeven aan de leden van de commissie samenleving. Dus enkel de ‘gewone’ stichting of de overheidsstichting zijn mogelijk volgens Bergwerff. Een BV kan namelijk deze anbi-status niet verkrijgen.

Het probleem wat het CDA ondervindt bij een ‘gewone' stichting is dat de enige sturingsmethode het draaien aan de subsidiekraan is. Bergwerff geeft aan zich situaties voor te stellen waarbij het door slecht beleid vanuit de stichting, financieel minder gaat. In deze situatie kan de gemeente nooit zeggen: ‘We gaan als sanctie de subsidiekraan dichtdraaien’. Als de gemeente dat wel zou doen zou de stichting en dus het Cultuurhuis nog meer in de financiële problemen komen. Dus is er eigenlijk geen sturingsmethode binnen de variant van de ‘gewone' stichting.

Bij een overheidsstichting heeft de gemeente - indien nodig - wel het laatste woord. Het bestuur van het Cultuurhuis kan ook binnen deze variant eigen verantwoordelijkheid dragen en zelf beslissingen nemen, en de gemeente blijft op de achtergrond en monitort. Pas als er echt nood aan de man is kan de gemeente ingrijpen. Dit ingrijpen kan doormiddel van het benoemen en ontslaan van de bestuursleden. Dit zal vanzelfsprekend alleen in uiterst geval gebeuren. Dus, doelmatig ingrijpen kan alleen bij de keuze voor een overheidsstichting volgens Bergwerff.

Bergwerff krijgt de bevestiging van de wethouder dat het klopt dat een overheidsstichting ook een anbi-status kan verkrijgen net als een ‘gewone’ stichting. Daarnaast krijgt Bergwerff ook de bevestiging dat bij het kiezen voor een ‘gewone' stichting de enige formele sturingsmethode het dichtdraaien van de subsidiekraan is. Wat dus in denkbare situaties helemaal niet mogelijk is.