16 januari 2022

Tijdelijke noodopvang asielzoekers

Staatssecretaris Broekers-Knol (VVD) heeft de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond op 14 december middels een aanwijzing opgedragen om zorg te dragen voor de tijdelijke opvang van 500 asielzoekers. De gemeenteraad is op 21 december door het college van B&W geïnformeerd dat na overleg binnen de Veiligheidsregio het college van B&W haar verantwoordelijk heeft genomen en zich heeft gecommitteerd om de opvang van 50 asielzoekers voor de duur van 4 maanden, met een eventuele verlenging tot maximaal 6 maanden te realiseren. Maandag 10 januari schrijft Staatssecretaris Broekers-Knol aan de Tweede Kamer dat de opdracht van het kabinet om asielzoekers in de Rotterdamse regio op te vangen niet was gebaseerd op enige juridische basis.

Tijdens de bespreking over de noodopvang van asielzoekers in de commissie Algemeen Bestuur 12 januari zegt Frans Ammerlaan: “Het CDA vindt de handelwijze van staatsecretaris Broekers-Knol zeer schadelijk voor de verstandhouding met de gemeentes. We snappen de urgentie van de rijksoverheid maar de wijze waarop de aanwijzing van de noodopvang van asielzoekers gemeentes is opgelegd is een slechte manier. Dit zet kwaad bloed!”. Naar aanleiding van vragen van Frans Ammerlaan beantwoord het college voorafgaand aan de bespreking “Het gaat nog steeds om een humanitaire noodsituatie waarin we kunnen helpen door tijdelijke noodopvang te organiseren” Het college neemt hiermee de verantwoordelijkheid en het CDA is het daarmee volledig eens. De Burgemeester deelde de commissie mede dat, doordat nu blijkt het een niet-juridische aanwijzing is, de vraag is wie het bevoegd gezag heeft om het besluit te nemen om een noodopvanglocatie te realiseren. Dit wordt juridisch uitgezocht en ondertussen gaat men door met de voorbereidingen voor de noodopvang.

Gezien de locatiekeuze nabij een school vindt het CDA het een voorwaarde dat er in Lansingerland voornamelijk gezinnen gehuisvest zullen worden. Frans Ammerlaan (CDA) wijst ook op het belang van een goede verwelkoming en het direct gaan organiseren van dagbesteding voor de asielzoekers. Ook dient er 24 uur per dag, 7 dagen per week begeleiding aanwezig te zijn. Informatie aan inwoners en omwonenden vindt nu in aanloop naar de start van de opvang plaats, het CDA vindt het belangrijk dat er ook tussentijdse informatie zal worden gedeeld gedurende de 4-6 maanden en rond de beëindiging van de periode. Dit geldt ook voor het overleg met de directie van Wolfert Lansing.

Het CDA wenst burgemeester Pieter van de Stadt succes met juridisch onderzoek, overleg en alle voorbereidingen voor de noodopvang van de asielzoekers.