CDA Regiotour Noord-Brabant
13 november 2018

Verslag CDA bijdragen: raadsvergadering (begroting)

Begroting en collegeprogramma vastgesteldDe gemeenteraad heeft met algemene stemmen de begroting 2019-2022 en het collegeprogramma vastgesteld. Het collegeprogramma is de uitwerking van het coalitieakkoord dat Leefbaar 3B, VVD, CDA en ChristenUnie hebben gesloten. Alle partijen in de Raad steunen de koers die is uitgezet en daaruit spreekt veel vertrouwen.In de Raad werden nog enkele moties aangenomen. De moties die het gehaald hebben en die het CDA gesteund heeft gaan over een onderzoek naar de mogelijkheden voor groene schoolpleinen (D66), en versneld onderzoeken van de verduurzaming van zwembad De Windas (GroenLinks)

Met de begroting gaat in 2019 de OZB stevig naar beneden, de kwaliteit van het groenonderhoud omhoog, worden de huren van de sportverenigingen bevroren en investeren we in veiligheid door mobiele camera’s en meer boa's. Het CDA wenst het College veel wijsheid toe bij de uitvoering van de plannen.

Lees hieronder de reactie van het CDA Lansingerland op de begroting:

Wij bespreken vandaag twee documenten: een beleidsarme begroting en een beleidsrijk collegeprogramma Lansingerland doet ´t, als uitwerking van het coalitieakkoord Groeien - Versterken – Koesteren.

Het CDA wil als eerste het College en het ambtelijk apparaat compliment maken over de beide documenten, en in het bijzonder over de stijl en opmaak van het Collegeprogramma. De afdeling communicatie heeft hier prima werk geleverd. Leesbaar, vlot, een actieve schrijfstijl en een moderne opmaak. Gemaakt voor digitaal en niet voor papier. Zo zien wij graag in de toekomst alle belangrijke documenten uit de P&C-cyclus vormgegeven.

De basis voor dit alles is dus het coalitieakkoord Groeien - Versterken – Koesteren. Om dit coalitieakkoord mogelijk te maken, investeren we flink. Dat is belangrijk en goed, maar het is ook goed om met elkaar te beseffen dat we nu zeer scherp aan de wind zeilen. De tegenvallende septembercirculaire bevestigt dit. We moeten vooral blijven beseffen waar we financieel vandaan komen en volop actief blijven met de snelle verkoop van grond, het daarmee verder ontwikkelen van woningen en bedrijventerreinen  in onze gemeente en niet onbelangrijk: het verder verminderen van onze schulden en risico’s, zodat wij klaar zijn als een volgende bouwcrisis zich aandient.

In het collegeprogramma wordt duidelijk waar het meeste extra geld naar toegaat de komende jaren: verbeteren van de kwaliteit van de openbare ruimte, verlaging OZB, verbetering dienstverlening van de gemeente, veiligheid en het opwaarderen van Station Rodenrijs. Het CDA is blij dat met name de kwaliteit van de openbare ruimte weer de aandacht krijgt die het verdiend. Als je wil dat de leefomgeving netjes is, moeten we als gemeente het goede voorbeeld geven. Een nette omgeving leidt ook tot ander gedrag van de mensen, je gooit minder snel een papiertje op de grond in een zeer schone omgeving dan in een omgeving waar al vele andere papiertjes op de grond gegooid zijn en nooit opgeruimd worden. Ook de opwaardering van Station Rodenrijs staat al lang op ons verlanglijstje. Het is hoog nodig om hier een, net zoals op Westpolder, een flinke parkeergarage te bouwen en een goede bewaakte fietsenstalling.

Naast zaken waar veel geld naar toe gaat, zijn er ook zaken die geen extra geld kosten maar wel erg belangrijk zijn. Het bevriezen van de huurtarieven van het verenigingsleven is er zo een. We zorgen er zo voor dat deelname van het verenigingsleven betaalbaar blijft en dat verenigingen zekerheid hebben. Verenigingen zijn namelijk wat het CDA betreft onmisbare verbinders in het hart van onze samenleving.

Het CDA wil een aantal onderwerpen nog extra benadrukken. Dit zijn: wonen, bereikbaarheid, veiligheid,  economie en duurzaamheid.

Wonen:

Het CDA wil hierbij graag aandacht voor de kern Bleiswijk. Tijdens diverse werkbezoeken blijkt dat er in deze kern grote behoefte is aan woningen die geschikt zijn voor senioren, zoals nu ontwikkeld worden op het terrein van de Oude tuinbouwschool de Kring. Daarnaast gaven de sportverenigingen van Bleiswijk tijdens ons laatste werkbezoek aan dat zij zorgen hebben over de jonge aanwas en daarmee de toekomstige vitaliteit van de verenigingen. Eengezinswoningen waar jonge gezinnen zich kunnen vestigen zijn dus ook hard nodig. In Bleiswijk zijn diverse locaties waar de gemeente de grond al in bezit heeft. Wat ons betreft kunnen we dus snel plannen gaan maken. Hoe kijkt het College hiertegen aan?

Daarbij vinden wij dat toekomstige woningbouw bij moet dragen aan de economische en maatschappelijke kracht en vitaliteit van de kernen onze gemeente. Je moet woningen dus zo bouwen dat het voor de hand ligt dat de nieuwe bewoners een onderdeel worden van onze lokale gemeenschappen.

Een bijzonder aandachtspunt rond wonen vindt het CDA een lange termijnvisie rond wonen bij “Gezond oud worden”. Er is nu veel aandacht voor starterswoningen, maar we moeten nu ook al gaan denken op welke wijze wij in de toekomst omgaan met vergrijzing. Het is mooi dat Huize st Petrus is behouden, wij staan vol achter het besteden van de structurele lasten om dit voor elkaar te krijgen. Maar dit is niet genoeg. Wij willen voorkomen dat mensen tussen wal en schip komen, in Lansingerland willen blijven wonen maar daar geen geschikte woonruimte kunnen vinden. Wij zullen dit punt agenderen als er gesproken wordt in de commissie Samenleving over “Gezond Oud worden”

Bereikbaarheid:

Aandachtspunt: capaciteit provinciale wegen, N209 in het bijzonder. Laten we hier in Lansingerland samen in optrekken en gebruik maken van het momentum van de Provinciale Statenverkiezingen. Met de komst van de Verlengde A16, de groei van het verkeer door de toename van het aantal inwoners en de groei van het vrachtverkeer door de ontwikkelingen op Oudeland, Klappolder en Hoefweg/Prisma is aandacht voor verkeersveiligheid alleen niet genoeg. We moeten tijdig, samen met de Provincie, komen tot een allesomvattende visie op de N209 en uiteraard ook op het onderliggende wegennet en werken aan  een spoedige uitvoering daarvan. In zijn algemeenheid is integraliteit tussen bouwen en de benodigde capaciteit op het wegennet een verbeterpunt voor de gemeente. Daar moeten we als gemeente mee aan de slag gaan. Denk maar eens aan de situatie op de Zuidersingel. Je geeft bouwvergunningen af voor allerlei huizen en ook voor ontwikkelingen van bedrijven in hetzelfde gebied, die over dezelfde weg ontsloten moeten worden. Het zou toch vooraf voorzienbaar moeten zijn dat wonen en veel vrachtverkeer niet samengaat. Op welke wijze wordt hier integraal samengewerkt tussen de verschillende afdelingen van de gemeente? Gelukkig werkt het College, na raadsvragen van Charles van Harn, nu hard aan een oplossing voor dit probleem.

In de begroting en in de lijst met investeringen zien we dat de Noordeindseweg integraal wordt aangepakt. Dus de noodzakelijke versterking van de veendijk in combinatie met de besluiten uit het mobiliteitsplan Berkel. Wij steunen deze aanpak en vragen de wethouder om hier voortvarend mee aan de slag te gaan. Aandachtspunt: In het coalitieakkoord is opgenomen dat er ook verkeerscirculatieplannen voor Bleiswijk en Bergschenhoek worden opgesteld. We missen dit in het collegeprogramma. Klopt dat? Op welke wijze verwacht de wethouder deze plannen toch op te stellen, om zo een oplossing te vinden voor onder andere de problematische situatie op de Hoefweg in Bleiswijk.

Veiligheid

Naast het uitbreiden van het aantal boa’s en cameratoezicht wil het CDA bij de burgemeester nog eens aandringen op het belang van een goede samenwerking tussen buurtpreventie, BOA’s en politie en andere instanties. Dit bleek ook weer tijdens het congres van buurttoezicht, hier in dit gemeentehuis afgelopen weekend. Een goede aanpak van overlast, criminaliteit en het veiligheidsgevoel bij onze inwoners vraagt om korte lijnen en vlotte vervolgacties zodat de aanpak tot het door iedereen gewenste resultaat leidt.

Economie:

Het is goed dat we werken aan het marketingplan om Lansingerland onder de aandacht van ondernemers te brengen. Wat het CDA betreft moeten we daarbij de focus leggen op onze sterke punten: glastuinbouw en hoogwaardige logistiek. Met de Wageningen Universiteit,  het sterkte en innovatieve glastuinbouwcluster en de vele hoogwaardige logistieke bedrijven in onze gemeente hebben we een unieke propositie. De komst van de Holland Rail Terminal, die wij van harte ondersteunen, zal dit versterken.

Naast deze grote bedrijvigheid moeten we ook oog houden voor de detailhandel in onze centra. Daarvoor komt er een centrummanager. Dat is een goed initiatief. Wij vragen de wethouder om als onderdeel van het centrummanagement aandacht en ondersteuning aan de winkeliersverenigingen te bieden, zodat zij op een goede manier kunnen blijven bijdragen aan onze levendige dorpskernen.

Duurzaamheid:

De komende vier jaar en waarschijnlijk daarna ook nog zal duurzaamheid een van de meest toonaangevende thema’s in deze Raad zijn. Onze partijgenoten in Den Haag vinden dat duurzaamheid geen feestje mag worden van hen die toch wel een Tesla kunnen betalen, de zogenaamde Eco-elite. Dat delen wij. Wij vinden het daarom van belang dat we als gemeente investeren in duurzame openbare en maatschappelijke gebouwen, maar dat we het voordeel van bijvoorbeeld een lagere energierekening niet verrekenen in de huur, maar laten toevallen aan de gebruiker van het gebouw. Op deze manier profiteren de leden van onze verenigingen, de kinderen op onze scholen en de bewoners in onze verzorgingshuizen van de investeringen die de gemeente in duurzaamheid doet. Wat ons betreft is duurzaamheid dan ook een onderdeel van vrijwel ieder beleidsveld en geen losstaand programma. Integraliteit is ook hier het uitgangspunt. Hiermee is dit ook een goede oefening voor de nieuwe omgevingswet.

Ik rond af: het CDA vindt dat het collegeprogramma een goede uitwerking van het coalitieakkoord is. Samen met de begroting ligt er een goede basis. Wij wensen het College veel succes en wijsheid toe en zien er naar uit om samen met hen deze plannen van papier naar praktijk te brengen.