23 mei 2022

Voorlopig pakket participatietraject RTHA

In de opmaat naar een nieuw luchthavenbesluit heeft Rotterdam The Hague Airport een Voorlopig Pakket Participatietraject (VPP) opgeleverd. Dit moet een voorkeursscenario opleveren, dat moet leiden tot een aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit door de minister. Dan ligt de omvang van de luchthaven weer voor jaren vast.

Het VPP is tot stand gekomen na gesprekken tussen onder andere de luchthavendirectie, luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, gemeenten, waaronder onze gemeente, betrokken ondernemers en verschillende vertegenwoordigingen van bewoners. Een aantal dingen vallen op. Er is tijdens het bereiken van consensus geheimhouding afgesproken. Voor een participatietraject enigszins vreemd. Achterbanraadplegingen zijn daarmee niet mogelijk. Dat heeft meer weg van een onderhandeling dan van participatie. Daarbij zijn de verhouding binnen deze 'onderhandeling' ook iets om je vraagtekens bij te zetten. Beroepsvertegenwoordigers van luchtvaartmaatschappijen tegenover bewonersvrijwilligers creëert ongelijke verhoudingen.

Het CDA Lansingerland is duidelijk. Wij willen krimp. Wij willen krimp van de luchthaven, dus niet alleen krimp in geluid, maar échte krimp. Krimp van het aantal vluchten, dus een kleiner vliegveld dat beter is voor mens, dier en milieu.

Zolang er geen pakket ligt met daarin vermindering van het aantal vluchten zal het CDA tegen de Aandachtspunten voor het vervolgtraject stemmen, zoals het college nu voorstelt.