22 december 2019

Wetsvoorstel ODE tariefsverhoging van 177% voor de tuinbouwsector

Onlangs heeft de fractie CDA-Lansingerland berichten ontvangen dat de tuinbouwsector wordt geconfronteerd met een ODE tariefsverhoging van 177% als het Wetsvoorstel Fiscale Maatregelen Klimaatakkoord in de Eerste Kamer wordt aangenomen. Dit wetsvoorstel was op 14 november 2019 tot verbazing van de tuinbouwsector aangenomen door de Tweede Kamer. De CDA-fractie Lansingerland heeft daarom een brief gestuurd (zie de bijlage) naar de woordvoerders van Financiën van alle fracties in de Eerste Kamer.

We hebben aanvullend de woordvoerders van de 4 regeringspartijen een mail gestuurd en hen erop gewezen wat de averechtse gevolgen van deze fiscale maatregelen zullen zijn voor de klimaatafspraken die gemaakt zijn met de tuinbouwsector. We hebben verteld dat als regeringspartijen samen met onze ondernemers en inwoners Klimaatdoelen en Klimaatafspraken willen maken dan is deze forse ODE tariefsverhoging niet de wijze om dit te bereiken.

Vanuit de tuinbouwsector is er uiteraard ook al het mogelijke gedaan om de leden van de Eerste Kamer te overtuigen dat deze enorme tariefsverhoging niet goed is voor de sector en voor de doelstellingen welke de sector voor het Klimaatakkoord wil bereiken.

Het wetsvoorstel is 9 en 10 december 2019 behandeld in de Eerste Kamer. Door Peter Essers van het CDA is er motie ingediend. In deze motie wordt verzocht aan de regering om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om deze extreme lastenstijging te verminderen en eventueel te temporiseren en daarover in overleg te treden met de sector.

Op 17 december 2019 is het Wetsvoorstel met de ODE tariefsverhoging aangenomen door de Eerste Kamer, maar de motie is ook met een overgrote meerderheid is ook aangenomen. De minister zal dus in gesprek moeten gaan met de tuinbouwsector. In een bijeenkomst die van de week werd gehouden in het gemeentehuis in Lansingerland van Greenport West-Nederland vertelde Adri Bom, voorzitter van de Greenport Nederland, dat zij samen met Sjaak van der Tak op korte termijn in gesprek wil gaan namens de tuinbouwsector met de minister om compensatieafspraken te maken.