05 juli 2021

Woonvisie Lansingerland 2021-2025 (ter advisering aan de raad)

Een document waarbij we t.a.v. de totstandkoming als Commissie Ruimte en als Raad goed zijn meegenomen. Onder meer door middel van toekomstperspectief avonden, de nota van uitgangspunten van de woonvisie en de verbinding die er is met de beeldvormende avonden over de Omgevingsvisie. Complimenten aan het college en alle betrokken ambtenaren!

Het document kent drie hoofd thema’s die prima passen in het gedachte goed van de Christen Democratie 1) Fijn en toekomstig wonen. 2) Een plek voor iedereen. 3) Wonen in verbondenheid.

Er wordt geïnvesteerd in de jongvolwassenen, starters, vitale senioren en economisch actieven in de middengroep. Daarnaast is het belangrijk dat er een goede sociale infrastructuur voor senioren, zorgbehoevenden en minima is.

De woningmarkt. Totale behoefte tot 2040 is ca. 8.330 woningen. Lokale behoefte met name gelijkvloerse woningen tot 2030: 1.925 tot 2040: 4.170 .Regionale  behoefte met name grondgebonden (koop)woningen. Tot 2030: 2.870/ tot 2040: 4.160.  Met name grote vraag naar het segment € 225.000 tot € 325.000 koop. Behoefte sociale huur tot 2030: 565 eengezinswoningen en 555 app (1.120)/tot 2040: 770 eengezinswoningen en 1.375 app (2.145)

Maar hoe goed of uitgebreid het document ook is er zijn altijd kanttekeningen te plaatsen en vragen te stellen ter opheldering zo gaf Charles van Harn CDA duo-raadslid aan tijdens de commissie bijeenkomst van 29 juni jl..

Bijvoorbeeld m.b.t. flexwonen. Dit betreft woningen voor spoedzoekers die op korte termijn een dak boven hun hoofd nodig hebben, zoals bijvoorbeeld na een scheiding. Maar ook starters zoekend op de woningmarkt zouden hier gebruik van kunnen maken. Hier is al vaker over gesproken in de Commissie Ruimte maar heeft nog weinig concreets opgeleverd. Daarom ook de vraag gesteld aan wethouder Arends: Wanneer verwacht zij dat het lopende onderzoek gereed zal zijn? Het antwoord was: na de zomer.

Zo vroeg de CDA-fractie ook aandacht voor Arbeidsmigranten. In de woonvisie wordt aangegeven dat de glastuinbouwsector de grootste economie van Lansingerland is en 8.000 banen biedt voor zowel Lansingerland als omliggende gemeenten binnen de Metropool. Vermeld wordt ook dat het huisvesten van arbeidsmigranten een belangrijk onderdeel van de economische opgave van Lansingerland is. Op papier is het goed geregeld en loopt Lansingerland voor op andere gemeenten zo geeft Arends aan maar in de praktijk is daarvan nog niets zichtbaar. Wanneer hier dan ook gevraagd wordt naar de voortgang wordt geantwoord dat de gemeente faciliterend optreed waarbij de markt het initiatief neemt. De CDA-fractie zou hier van het College graag een veel actievere houding willen zien.

In de Woonvisie worden al ambities benoemd in aantal woningen en percentages betaalbaar wonen m.b.t. ontwikkel- dan wel studielocaties met potentie zoals: locaties Wilderszijde, Wolfend, Bleiswijk  (Merenweg en Langevaart) én de kleinere locatie Driehoek Noordpolder. Maar ook wordt de locatie Bleizo-West al als mogelijke gebiedsontwikkeling voor woningbouwopgave genoemd.  Dit gaat de CDA-fractie ter ver en maakte zij tijdens de bijeenkomst een voorbehoud. Want t.a.v. het merendeel van de genoemde getallen en locaties moet door de Raad nog een besluit worden genomen. En voordat je het weet gaan deze getallen en percentages een eigen leven leiden…

In de Raad is recentelijk een motie van de CDA aangenomen die ook door de coalitie partijen is ondertekend. Daarin wordt het college verzocht te onderzoeken welke (creatieve) maatregelen mogelijk en nodig zijn (financieel, juridisch) om de betaalbaarheid en bereikbaarheid van de woningen nu en ook in de toekomst in Wilderszijde te kunnen borgen. Een bijna identieke paragraaf maar dan iets breder geformuleerd vinden we terug in de Woonvisie 2021-2025. Het is belangrijk dat de sociaal- en betaalbare woningen voor een langere periode beschikbaar blijven voor die doelgroepen waar voor ze zijn gebouwd in Lansingerland.

Charles van Harn