12 april 2021

Zijn we er klaar voor?

Dit was een vraag welke het CDA onder andere stelden bij het Beleidsplan Wet Inburgering per 1 januari 2022.
Een wet welke al per 1 januari 2021 ingevoerd had moeten worden maar uitgesteld is tot 1 januari aanstaande.

Want er verandert wel het een en ander voor de inburgeraar; is deze momenteel nu nog zelf verantwoordelijk voor al hetgeen met inburgering te maken heeft onder andere het zich eigen maken van de Nederlandse taal, straks ligt de regie bij de gemeente. Een regie welke te maken heeft met een passende leerroute, een participatieverklaring welke opgesteld wordt, maatschappelijke begeleiding en financiele ontzorging de eerste 6 maanden. Een inburgering met als uitgangspunt volgens het Beleidsplan om een inburgeraar snel/direct aan de slag te krijgen, waar duurzaam maatwerk wordt geleverd en er een reguliere samenwerking is met derden op lokaal dan wel regionaal niveau. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inkopen van leertrajecten.

Zijn de verwachtingen niet te hoog gespannen? Een vraag, daar gebleken is dat tot op heden 1/3 van de bijstandsuitkeringen gaat naar inburgeraars, zo’n 190 uitkeringen.
Want wat heeft de gemeente de afgelopen jaren gedaan om deze inburgeraars aan het werk te krijgen? De wethouder gaf aan dat er goede contacten met werkgevers zijn en dat dit weer verder opgepakt zal worden; zij ziet de nodige kansen..

Verder gaven wij als CDA aan dat ons inziens het volgende nodig is voor een goede inburgering:
Effectief maatwerk; een strakke regie, een team met specifieke kennis / handelingsvrijheid, verwachtingsmanagement aan de voorkant met inzet op leren en participeren en niet te vergeten monitoring van resultaten op inkoop van leertrajecten en participatie. Zo ook kunnen we de financiele uitnutting volgen.

Met andere woorden: zijn we er klaar voor?
Wat een collega raadslid deed verzuchten : dat mogen we toch wel hopen nu de wet 1 jaar uitgesteld is.
Het antwoord van de wethouder was bevestigend.
De tijd zal het leren; voor dit jaar verwacht men 96 inburgeraars en volgend jaar rond de 80. Een forse inspanningsverplichting mijns inziens voor nu al maar zeker voor de komende jaren.
Ik hoop dat de wethouder gelijk krijgt.

Nelleke Bouman