21 juli 2021

Zomergroet van de fractievoorzitter

Donderdag 15 juli, iets voor middernacht, sloot burgemeester Van der Stadt de laatste gemeenteraadsvergadering voor het zomerreces. Na een intensief politiek jaar met vrijwel alleen maar digitale ontmoetingen zijn de raadsleden, de wethouders en ook de burgemeester toe aan een welverdiende vakantie. De laatste vergadering werd afgesloten met een door de hele Raad gesteunde motie van de PvdA die waardering uitsprak voor alle medewerkers van de gemeente voor hun buitengewone inspanningen onder moeilijke omstandigheden in de afgelopen tijd. Een mooie en symbolische motie die aangeeft dat er ondanks de Corona crisis heel veel werk is verzet in Lansingerland. In het afgelopen half jaar hebben we het historische masterplan voor de nieuw de bouwen wijk Wilderszijde vastgesteld, als opmaat naar het bestemmingsplan Wilderszijde. Maar liefst 2700 woningen komen erbij in Lansingerland, hiermee leveren we een enorme bijdrage aan het woningtekort in de regio. Woningbouw was in alles een thema waar enorm veel over is gesproken. Want ja, er is een woningtekort, maar Lansingerland kan dat niet alleen oplossen en wij als CDA vinden het behoud van het dorpse karakter, een sterke sociale samenhang, veel groen en veel mogelijkheden voor recreatie, en voldoende ruimte voor de land en tuinbouw ook enorm belangrijk. De grenzen van de groei komen in zicht, ruimte wordt steeds schaarser en dat maakt de te maken keuzes steeds complexer. Mogen er woningen komen op Bleizo West bij station Lansingerland-Zoetermeer of moet dat gebied aangewezen blijven voor windturbines? En als we kiezen voor woningen, waar kunnen die windturbines dan komen? Waar kunnen we arbeidsmigranten die werken in de glastuinbouw en de distributiecentra huisvesten? Kan er wel of niet gebouwd worden in de driehoek Noordpolder? Het is een keuze tussen huizen of groen, met een ingewikkelde ontsluiting als extra dimensie. Gelukkig staat niet overal het groen onder druk, want onze wethouder Jan-Willem van den Beukel heeft het voor elkaar gekregen dat er een flinke uitbreiding komt van het Lage Bergsche Bos. Belangrijk, want al die nieuwe inwoners van Lansingerland hebben samen met de huidige inwoners ruimte nodig voor ontspanning en recreatie. En natuurlijk is er ook extra ruimte nodig voor andere voorzieningen. Het winkelcentrum in Berkel wordt flink uitgebreid, hier komt ook een mooi cultuurhuis voor de bibliotheek en andere culturele voorzieningen. Er is meer ruimte voor de horeca, er is ruimte voor nieuwe basisscholen in Wilderszijde en we moeten zorgen dat de capaciteit van onze sportverenigingen voldoende is voor al deze nieuwe inwoners. En dat alles moet gedaan worden in een tijd waarin de financiën van alle gemeenten onder druk staan, door de oplopende kosten in het sociaal domein. Voor het CDA staat dat wij vinden dat de mensen die het moeilijk hebben en waar de gemeente de helpende hand moet bieden nooit de dupe mogen worden van de tekorten op de jeugdzorg en de WMO. Daarom zijn we blij dat het Rijk nu over de brug lijkt te komen met extra geld, zodat wij door kunnen blijven bouwen aan een mooi en groen Lansingerland.

Volgend jaar komen er gemeenteraadsverkiezingen. Als u dit leest en denkt: is het iets voor mij om aan dit mooie Lansingerland mee te bouwen, dan is deze zomer een mooi moment om na te denken over een plek op de kandidatenlijst. Ik kan het aan iedereen van harte aanbevelen!

Ik wens u allen een goede zomer toe!

Hartelijke groet,

Matthijs Ruitenberg