19 oktober 2019

Zomerrapportage 2019

De zomerrapportage is een financiële rapportage waarin halverwege het jaar wordt bekeken of de gemeente Lansingerland op schema ligt bij de realisatie van de begroting. Ook passen we de begroting aan als dat nodig is.

Al eerder is in het coalitieakkoord afgesproken dat de gemeente financieel wat scherper aan de wind zal zeilen. De financiële reserves van de gemeente zijn op orde, er is geen reden om deze verder te laten oplopen. Uit de zomerrapportage blijkt dat dit ook zo gerealiseerd is. Er is structureel ongeveer een evenwicht qua inkomsten en uitgaven en enkele eenmalige uitgaven zijn bekostigd uit de reserves. Het “overschot” dat gepresenteerd wordt vinden wij een wat verkeerde beeldvorming. Er is niet echt sprake van een overschot, er is een kunstmatig overschot omdat we wat meer uit onze reserves, de spaarpot, hebben gehaald dan dat we nu direct nodig hebben.

Met de zomerrapportage kijken we niet alleen naar de financiële stand van zaken, de gemeenteraad stelt ook budget beschikbaar voor nieuwe investeringen. De volgende investeringen worden voorgesteld en het CDA zal deze plannen steunen:

1.      Een startkrediet voor het ontwikkelen van de wijk Wilderszijde. Een goede ontwikkeling in deze krappe woningmarkt en uiteraard ook van groot belang bij het verder op orde houden van de gemeentelijke financiën!

2.      Een krediet voor het herinrichten van de Noordeindseweg in Berkel tot 30 km zone. Dit is onderdeel van het mobiliteitsplan Berkel en hiermee komt de heropenstelling van de Noordeindseweg weer een stap dichterbij, een langjarige wens van het CDA.

3.      Een krediet voor aanpassingen van gebouw Pecto’s in Bleiswijk. Een goede zaak, in dit gebouw kunnen we meer activiteiten voor onze jeugd in Bleiswijk realiseren

4.      Een krediet voor Cultuurfabriek Het Spectrum in Bergschenhoek. Hiermee komt er een mooie voorziening voor culturele activiteiten en culturele verenigingen in de kern Bergschenhoek

5.      Een voorbereidingskrediet voor een onderzoek naar de mogelijkheden voor de bouw van sociale huurwoningen en starterswoningen op de locatie De Wildert in Berkel Dorp. Gezien de lange wachttijden en de schaarste rond starterswoningen goed om te bekijken wat de mogelijkheden zijn!

Bij deze zomerrapportage geven wij wel een winstwaarschuwing af. Het is zaak dat we niet doorslaan in het loslaten van de financiële discipline. Wij zien dat de structurele verhoging van de CAO voor gemeenteambtenaren nog niet in deze cijfers zit en al eerder heeft het CDA aangegeven dat wij het belangrijk vinden om bij de volgende meerjarenbegroting de structurele effecten van het integraal huisvestingsplan van de basisscholen (nieuwbouw en renovatie van basisscholen) mee te nemen. Het is ook nog maar zeer de vraag of we met de bijraming van 1,8 miljoen structureel voor de jeugdzorg klaar zijn. Lansingerland is een jonge gemeente, wij maken ons hier wel zorgen over. En hoe zeker is het dat we jaarlijks voor 2 ton aan snippergroen verkopen. Deze post zit er al jaren in, het snippergroen moet toch een keer op zijn? Al met al vinden wij dat uit deze zomerrapportage wel een beeld ontstaat waar het woord onzekerheid bij past. Het zal zeer belangrijk zijn dat in de begroting 2020-2023 scherp wordt gekeken hoe groot onze financiële draagkracht is. Niet alleen tot 2023, maar ook daarna. Voor het CDA is het zo dat wij dan ook onze keuzes maken rond investeringen die structureel veel impact hebben. En het mag duidelijk zijn dat noodzakelijke voorzieningen zoals de investeringen voortkomend uit het Integraal Huisvestingsplan voor de basisscholen bij ons een streepje voor hebben op investeringen die wat meer het karakter hebben van “luxe investeringen” zoals het cultuurhuis in Berkel.

Matthijs Ruitenberg,

Oktober 2019