Fractievoorzitter Sebastiaan van der Veer wil dat er in Leiden ruimte blijft voor doe-het-zelfzaken en tuincentra.

Het is voorjaar en met vrije dagen zoals Tweede Pinksterdag is het natuurlijk altijd leuk en nuttig om naar de doe-het-zelfzaak of het tuincentrum te gaan. Maar steeds meer van deze bedrijven trekken weg uit Leiden. Vorige week kondigde de Praxis aan de Zoeterwoudseweg het vertrek aan, eerder vertrok al de Intratuin net buiten Leiden. Ook de toekomst van de Praxis aan de Baanderij is onduidelijk door de herontwikkeling van dat terrein tot woongebied. Hetzelfde geldt voor de Gamma aan de Lammenschansweg.

Het CDA Leiden vindt dat er ruimte moet blijven voor dit soort bedrijven in onze stad en onze regio. CDA-fractievoorzitter Sebastiaan van der Veer: “Er is grote woningnood, dus het is goed dat we ook in Leiden huizen bouwen. Maar er moet wel ruimte blijven voor bedrijven. Dat geldt ook voor winkels die meer vierkante meters nodig hebben, zoals een doe-het-zelfzaak of tuincentrum. Of kunnen deze winkels straks alleen nog met de auto bereikt worden, omdat ze te ver van de stad liggen?”

Fractievoorzitter van der Veer stelt namens het CDA Leiden vragen hierover aan de Leidse wethouders. Wat betekent het wegtrekken van deze winkels voor de aantrekkelijkheid van Leiden als woonstad? En welke mogelijkheden zijn er om winkels en woningen slimmer te combineren, door bijvoorbeeld een doe-het-zelfcentrum in de plint te plaatsen met woningen erboven? Een reactie van het college wordt volgende maand verwacht.