In het ‘Zwartboek Huurleed’ dat de Leidse CU-fractie jaren geleden opstelde, kwamen verhalen naar voren die in een gemiddelde Tarantino-film goed zouden passen; van huisbazen die een huurverhoging met een pistool komen bekrachtigen of honderden euro’s rekenen voor het verwisselen van een Ikea-lampje.

Sinds 2014 hebben verhuurmakelaars die actief zijn op de Leidse markt dan ook een vergunning nodig. “Maar we horen van meerdere kanten dat dat niet gehandhaafd wordt” aldus Josine Heijnen, raadslid stedelijke ontwikkeling. “Terwijl verhuurmakelaars juist een belangrijke rol kunnen spelen. En die eisen zijn echt niet onredelijk.” Aan de vergunning hangen voorwaarden zoals het rekenen van een redelijke huurprijs of het doorgeven van gevaren op het gebied van brandveiligheid of de constructie van een gebouw.

“Bovendien brengen verhuurmakelaars vraag en aanbod bij elkaar. Dat is in een overspannen markt, zoals Leiden, erg belangrijk.” Het is niet zo dat alle makelaars die op de Leidse markt actief zijn, geen vergunning hebben. “Dat maakt het extra vreemd” aldus Heijnen: “er zijn heel veel ondernemers die zich wel gewoon aan de regels kunnen houden en meewerken met de gemeente. Een aantal van hen hebben ook een keer aangekaart bij het Leidse stadsbestuur dat er ook gehandhaafd zou moeten worden.” Dat is niet gebeurd. “En zoveel moeite kost het niet - als je de lijst van vergunninghouders hebt zie je na een half uurtje op sites als Funda of Pararius zo welke aanbieders in overtreding zijn.”

Dat is niet allemaal expres - dit kan volgens Heijnen ook onwetendheid zijn. “Waarschijnlijk is een simpel bericht dat de aanbieders in Leiden een vergunning nodig hebben al genoeg” denkt het raadslid dan ook. “En als je dan nog rotte appels overhoudt, kieper je die dus lekker uit de mand.”

Heijnen stelde de vragen samen met Pieter Krol van de ChristenUnie. Antwoord volgt over zes weken.

Zie voor meer informatie ook de lokale media naar aanleiding van de vragen van het CDA en CU:

“Leiden bulkt nog altijd van de illegale verhuurmakelaars die ongemoeid worden geladen, Leidsch Dagblad: https://bit.ly/2yMZsss

In radioprogramma ‘Politiek071’ op Sleutelstad: https://bit.ly/3aRqInL“Huisbazen met pistolen en 300 euro voor het verwisselen van een lampje” op Unity.nu: https://bit.ly/3b7VnNX

Vragen of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaand artikel? Stuur een mail naar ons raadslid Josine Heijnen via: [email protected]