Uit economisch onderzoek van de Rabobank blijkt dat de Leidse regio sinds 2019 zeer matig scoort in vergelijking met andere regio's in Nederland. Van alle 40 regio's staat Leiden op plek 37. Ook voor 2023 wordt in tegenstelling tot veel andere regio's in Leiden een economische krimp verwacht. Het CDA vraagt om opheldering en heeft schriftelijke vragen gesteld.

Fractievoorzitter Sebastiaan van der Veer: "Als je om je heen kijkt, lijkt er niets aan de hand. Maar als de Leidse economie jaar na jaar slechter presteert dan andere plekken in Nederland, dan gaan we dat wel degelijk merken. Dit bewijst de noodzaak van stevig economisch beleid van de gemeente"

Opvallend in het onderzoek is dat kennisregio's de grootste kans hebben op economische groei. Hierbij wordt gewezen naar Amsterdam en Eindhoven. Het is frappant dat Leiden, dat zich juist als kennisstad profileert, die boot lijkt te missen.