De gemeente  ondersteunt actief sportverenigingen in deze moeilijke tijd. Clubs zijn geïnformeerd over het steunpakket van het kabinet maar mocht de situatie nijpend worden dan kan contact opgenomen worden met de gemeente. Dit schrijft het College in haar beantwoording op vragen van duo-raadslid Julius Terpstra. Het CDA stelde deze vragen omdat wij ons grote zorgen maken over de financiële situatie van veel Leidse verenigingen.

Uit gesprekken met verschillende Leidse sportverenigingen is gebleken dat er grote financiële zorgen zijn. Niet alleen zijn betalingen van de huur een probleem. Ook verloren horeca-inkomsten bezorgen de sportbestuurders kopzorgen. Terpstra: “Wij zijn dan ook blij met de toezegging van de wethouder dat de gemeente de verenigingen zo goed mogelijk wil ondersteunen. Op een gegeven moment verdwijnt het virus. Het moet dan niet zo zijn dat Leidenaren geen mogelijkheid meer hebben om te sporten!”

Op dit moment onderzoekt onder andere NCO-NSF de mogelijkheden voor sportverenigingen wat betreft horeca. Tevens kunnen verenigingen met een kortlopend krediet aanspraak maken op de Stichting Waarborgfonds  Sport om een lening af te sluiten. Het CDA blijft de situatie op de voet volgen. Leidse sportverenigingen zijn van vitaal belang voor een goed functionerende samenleving. Zeker na corona-tijd.