Duo-raadslid Tobias Sandoval Garcia heeft aan wethouder Dirkse (D66) vragen gesteld over de status van Voetbal Vitaal. Sandoval Garcia: "In 2017 hebben alle Leidse voetbalverenigingen afspraken met de gemeente gemaakt. Nu, bijna 4 vier jaar verder, constateert het CDA dat de gemeente selectief haar afspraken nakomt. Waarom krijgt de ene club wel financiele ondersteuning en de andere niet?"

In 2017 lanceerde wethouder Dirkse (D66) het plan Voetbal Vitaal. Er waren te veel kleine Leidse voetbalclubs en bij een aantal was de financiele situatie ronduit slecht. De gemeenteraad stelde drie criteria vast waaraan Leidse verenigingen moesten voldoen:

1) Minimaal 450 spelende leden

2) Geen schulden bij de gemeente of voldoen aan de betalingsregeling

3) In alle jeugdafdelingen minimaal één elftal

Konden clubs hier niet aan voldoen dan werden ze als niet-vitaal bestempeld. Sandoval Garcia: "In praktijk zag je dat alleen UVS, DoCos en later Sporting Leiden aan deze criteria voldeden. Andere clubs niet. Zij kregen de opdracht om aan hun vitaliteit te werken. Lukte dat niet dan ging de geldkraan van uit de gemeente dicht. "

Echter blijkt dat deze afspraken niet meer gelden voor een kleine, selecte groep van verenigingen. FC Boshuizen, een vereniging die al in 2017 als niet-vitaal werd beschouwd, kreeg afgelopen maand een stevige financiele compensatie (bijna 3 ton) om de bouw van het Indoor Sportcentrum mogelijk te maken. Jasper van Marwijk, voorzitter van RKSV DoCos, sprak hier al eerder zijn verbazing over uit: "hoe is het mogelijk dat een niet-vitale, kleine, sportvereniging als Boshuizen wel drie ton ontvangt en DoCos met bijna duizend leden te horen krijgt van de gemeente dat er geen geld is?".  CDA'er Sandoval Garcia beaamt de woorden van van Marwijk: "Ook het CDA is erg verbaasd over de gang van zaken rondom Boshuizen. Hoe heeft de wethouder het zo ver laten komen? Niet alleen DoCos maar ook UVS en Sporting Leiden zitten al lange tijd te wachten op de broodnodige investeringen en zien in één klap de gemeente tonnen neerleggen voor niet-vitale verenigingen. Stuitend"

Ook de situatie rondom Leidsche Boys verdient volgens het CDA absoluut geen schoonheidsprijs. Sandoval Garcia: "Leidsche Boys kreeg te horen dat ze halsoverkop hun terrein moesten verlaten. De huurovereenkomst werd door de gemeente opgezegd want er zou op korte termijn worden gebouwd. De club gaf hier gehoor aan maar had graag nog twee jaar verder gewild om haar honderjarig bestaan te vieren, zo gaf oud-voorzitter Jordy Boutier aan. Tot hun grote verbazing heeft rugbyclub DIOK opeens intrek genomen op het terrein en de komende twee jaar (!) de ruimte gekregen om te spelen. De vraag die wij dan stellen: waarom DIOK wel en Leidsche Boys niet?"

Het CDA is altijd duidelijk geweest over Voetbal Vitaal. Sandoval Garcia: "Natuurlijk begrijpen wij de wens van het College om tot vitale en toekomstbestendige voetbalclubs te komen. Ruimte in Leiden is schaars dus grond kan ook voor bijvoorbeeld woningbouw worden bestemd. Maar help clubs dan nadrukkelijk op weg om vitaal te worden. Help ze bijvoorbeeld om te fuseren of het ledenaantal op te krikken. Maar bovenal: houd je aan de afspraken".

Wethouder Dirkse (D66) heeft bij de presentatie van Voetbal Vitaal flink ingezet om voetbalclubs vitaal te krijgen. Een aantal heeft zich hier goed aangehouden of is hard op weg.  Maar nu lijkt het alsof criteria voor sommige clubs wel en voor sommige verenigingen niet gelden. Sandoval Garcia: "Wij willen daarom de status weten van Voetbal Vitaal. Want voor het CDA is één ding duidelijk: sportclubs moet je koesteren en niet tegen elkaar uitspelen."