Het CDA blijft grote zorgen houden over de gemeentefinancien. “Goed” zo zegt CDA financienwoordvoerder Joost Bleijie, “er is sprake van een structureel sluitende meerjarenbegroting, maar het college moet daar heel veel geld voor lenen, laat de lokale lasten enorm stijgen, doet grepen uit de reserves en zet daarmee toekomstige colleges voor het blok. De speelruimte die zij na 2022 hebben is vele malen kleiner dan nu het geval is. Eigenlijk regeert het college hier over haar graf heen.” Vooral de steeds verder stijgende lokale lasten zijn Bleijie een doorn in het oog. “Het gemak waarmee kosten worden afgewenteld op bewoners en bedrijven vind ik echt bizar.” Ook nu weer stijgt de OZB voor niet woningen met vele procenten tegelijk. “Wij hebben dit al eerder gezegd en blijven het zeggen: Met name de Leidse bedrijven betalen de rekening van de ambities van dit college.” Het CDA zal komende raadsvergadering dan ook een voorstel indienen om de OZB voor bedrijven niet verder te laten stijgen dan de trend. “Natuurlijk weten we dat die het niet gaat halen, maar iemand moet het signaal toch blijven geven dat je dit naar Leidse ondernemers en bedrijven niet kan maken.”

Hoge lokale lasten hebben volgens Bleijie namelijk nog een neveneffect. “We klagen in Leiden over leegstand en huilen mee met de wolven in het bos als er weer een Leidse ondernemer failliet gaat. En terecht. Ik baal er ook van als ik hoor of lees dat Leidse ondernemers die al sinds mensenheugenis actief zijn in Leiden hun deuren noodgedwongen moeten sluiten. Het voelt altijd als verliezen. Ik vraag me dan altijd af hoe dat toch mogelijk is.” Navraag leert dat de hoge lokale lasten een van de redenen van een faillissement is. Ondernemers geven ook aan dat Leiden daardoor een minder aantrekkelijke plek is om te starten. “Als gemeente kunnen we deze reden tot faillissement wegnemen door de OZB niet telkens te laten stijgen en al zeker niet met procenten tegelijk. Willen we Leiden als winkelstad aantrekkelijk houden en willen we ondernemers behouden, dan zouden we iets moeten doen aan de gemeentelijke rekening die jaarlijks bij ze op de mat valt. Om dat te realiseren dien ik een voorstel in. Als andere partijen echt begaan zijn met Leidse ondernemers en bedrijven, kan je niet anders dan dit steunen”.