28 juni 2017

CDA Kamerlid Michel Rog bezoekt cultuur in Leiden

Op uitnodiging van voormalige CDA-wethouder van Cultuur Jan-Jaap de Haan, bracht CDA-Tweede Kamerlid Michel Rog een bezoek aan Leiden. “Ik heb de portefeuille cultuur gekregen en daar wil ik me graag in verdiepen. Dat gaat het beste door bezoeken te brengen aan culturele instellingen die met rijksbeleid te maken hebben om van het te horen wat er goed en fout gaat. Leiden is daar een mooie plek voor.” Samen met De Haan, CDA-fractiemedewerker Peter Dillingh en CDA Raadslid Joost Bleijie, bracht Rog een dag door in Leiden. “Leiden is echt een showcase als het gaat om cultuur” zegt Jan-Jaap de Haan. “Met de aanwezigheid van het door het Fonds Podiumkunsten gesubsidieerde gezelschappen als PS|Theater en De Veenfabriek, met Rijksmusea als Volkenkunde en Oudheden en door de aanwezigheid van een enorme hoeveelheid Rijksmonumenten, komt al het rijksbeleid op het gebied van cultuur in Leiden wel een beetje samen. Een mooie plek voor Michel om snel inzicht te krijgen in de sector.”

Scheltema was de eerste stop van het bezoek. De CDA’ers werden daar ontvangen door theatergezelschappen PS|Theater en De Veenfabriek. Met name de financiering van de gezelschappen kwam aan de orde. “Wel bijzonder dat Leiden twee gezelschappen heeft die vanuit het Rijk gefinancierd worden. Dat kom je niet vaak tegen”. Na Scheltema ging het bezoek verder bij Volkenkunde, waar onder meer het indrukwekkende depot bekeken werd. “Volkenkunde is een van de musea waar sluiting dreigde, maar door de bedrijfsvoering om te gooien en tentoonstellingen meer op maatschappelijke thema’s samen te stellen, zijn de bezoekers enorm gestegen” zo zei Stijn Schoonderwoerd, directeur van Volkenkunde. De dag werd afgesloten bij Erfgoed Leiden die een mooie wandeling door de binnenstad in petto hadden. “Leiden is een echte cultuurstad. We kunnen trots zijn op de musea, podia en culturele evenementen die we in de stad hebben. De wandeling door Leiden was wel een ‘eye-opener’. Vooral de resultaten van het historische puienproject zijn fascinerend. Ontzettend mooi om te zien dat er veel puien van panden mede met hulp Erfgoed Leiden van een vervallen staat teruggebracht zijn naar een mooie historische staat.”