20 december 2022

CDA Leiden: autoluwe binnenstad moet voor iedereen bereikbaar zijn

Donderdag 15 december werd de volgende stap naar een autoluwe binnenstad besproken in de Commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid van de gemeenteraad. Om de leefbaarheid en veiligheid in het stationsgebied, de binnenstad en Transvaal te vergroten wil het college knips voor autoverkeer op de Turfmarkt en de Rijnzichtbrug. De meeste bussen gaan over de nieuwe Centrumroute rijden, en een ander deel over de Morsweg. Er gaan in de toekomst geen bussen meer over de Stationsweg en de Steenstraat en veel minder bussen door de Breestraat.

Het CDA is positief over de plannen, maar maakt zich wel zorgen over de bereikbaarheid van de binnenstad voor ouderen en kwetsbaren als er veel minder bussen over de Breestraat gaan rijden. Vanaf de vervangende haltes is het verder lopen naar de binnenstad. Duo-raadslid Annelies van Vark: “We moeten niet onderschatten wat een paar honderd meter extra lopen betekent voor ouderen en kwetsbaren. De autoluwe binnenstad moet ook voor hen bereikbaar blijven.” Daarom roept het CDA het college op bij de uitwerking van de plannen specifiek aandacht te besteden aan deze groep en met creatieve voorstellen te komen om aan hun zorgen tegemoet te komen. Daarnaast vindt het CDA dat de mogelijkheden voor participatie bij de uitwerking van de plannen verruimd moeten worden.

Het ging 15 december om een informele bespreking. De wethouder komt nog terug op alle voorstellen die zijn gedaan. De formele besluitvorming vindt na de zomer van 2023 plaats.