14 december 2017

CDA Leiden stelt kandidatenlijst vast

“Ik ben ongelofelijk trots op de kandidatenlijst van het CDA voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Met 50 actieve en betrokken CDA’ers gaan wij de stad vertellen hoe wij de toekomst van onze mooie stad voor ons zien en dat daarbij wat ons betreft niet ambities en stenen centraal staan, maar de Leidenaar. De mensen die in Leiden wonen, werken, studeren of naar school gaan. Daar heb ik ontzettend veel zin in” zo zei CDA Lijsttrekker Joost Bleijie na afloop van de Algemene Leden vergadering die gehouden werd op 13 december in een Bomvol Café Einstein aan de Nieuw Rijn.

Tijdens de ALV werd de kandidatenlijst vastgesteld waarmee het CDA Leiden op 21 maart deel gaat nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Twee weken geleden stemden de leden al in het het verkiezingsprogramma getiteld Verbeter je buurt, versterk je stad. Cent van Vliet, voorzitter van de kandidaatstellingscommissie lichtte de totstandkoming van de lijst toe. Duidelijk werd dat er niet over een nacht ijs gegaan is bij het samenstellen van de lijst. “Het zijn er uiteindelijk 50 geworden, stuk voor stuk CDA’ers die zich inzetten voor de stad, stuk voor stuk CDA’ers met een netwerk in de stad.” Vervolgens bracht partijvoorzitter Bart van Horck de lijst in stemming. Er werden door de ALV twee wijzigingsvoorstellen ingediend, die het beide ook haalden. Als eerste wisselden Patrick Meijer, nummer vier op de conceptlijst en Julius Terpstra (nummer 5) van plek. Daarnaast verschoof student Jonathan Provoost van plek 11 naar plek zeven. “In een studentenstad waar ook veel studenten wonen die het CDA een warm hart toe dragen, moet er een student bij de eerste 10 staan. Met Jonathan als student-kandidaat hebben wij niet alleen een zichtbare student Leiden op de lijst, maar tevens is hij de aangewezen man om het belang van studenten ook bij het CDA van de toekomst te borgen” zo zei een vertegenwoordiger van jongerenafdeling CDJA die te voorstel deed. De lijst wordt afgesloten door twee zogeheten lijstduwers: afzwaaiend raadslid Moniek van Sandick (50) en voormalig CDA-wethouder Jan-Jaap de Haan (49)

Lijsttrekker Joost Bleijie sloot de vergadering af door alvast vooruit te kijken op wat komen gaat. “Er valt wat te winnen in Leiden en ik ben er van overtuigd dat wij niet alleen een goede lijst met Leidse kandidaten hebben, maar ook een duidelijk, herkenbaar en aansprekend verhaal hebben echt een mooi resultaat kunnen halen. Verbeter je buurt, versterk je stad gaat niet direct over woontorens of asfalt, maar over mensen. Over Leidenaren. Over u, over jou en over mij.”

<iframe width="100%" height="166" scrolling="no" frameborder="no" >src=

"https://w.soundcloud.com/player/?url=https%3A//api.soundcloud.com/tracks/369458279&amp;color=ff5500"></iframe>

De Top-15 van de kandidatenlijst van het CDA voor de komende gemeenteraadsverkiezingen is als volgt:

1.       Joost Bleijie

2.       Roeland Storm