Het CDA Leiden is teleurgesteld dat zo weinig Leidenaren met een kleine portemonnee afgelopen jaar extra ondersteuning van de gemeente hebben gekregen. Oorzaak is niet dat er minder armoede is, maar omdat de nieuwe regeling nog niet goed werkt. Juist in een tijd dat armoede toeneemt, is een onderbesteding op het armoedebudget niet iets om trots op te zijn, aldus duo-raadslid Sebastiaan van der Veer.

Voorheen konden Leidenaren met een minimuminkomen elk jaar een vast bedrag krijgen als bijvoorbeeld een koelkast kapot ging. Die regeling is afgeschaft en vervangen door een maatwerkregeling. Het CDA was daar ook voorstander van. Niet one size fits all, maar toegesneden op de persoonlijke nood. Het beschikbare budget werd daarbij verlaagd.

Des te teleurstellender is het dan dat zelfs het verlaagde budget bij lange na niet gehaald is. Niet omdat de armoede opgelost is – integendeel – maar omdat de toekenning van het budget nog te veel hapert. Van de 4200 huishoudens die eerder extra ondersteuning krijgen, zijn er in 2020 nog maar 231 over. Zo’n 70% van het oorspronkelijke budget is op de plank blijven liggen. Dat voelt niet als maatwerk, maar als kaalslag.