Komende donderdag 3 december behandelt de gemeenteraad het initiatiefvoorstel van het CDA "Samen tegen eenzaamheid". In ons voorstel wordt opgeroepen om aandacht te hebben en te blijven houden voor eenzaamheid onder Leidse ouderen. Duo-raadslid Sandoval Garcia: "Het is, zeker in deze tijd, ontzettend belangrijk dat Leidenaren naar elkaar blijven omkijken. De overheid kan helpen om eenzaamheid tegen te gaan maar uiteindelijk is het de primaire verantwoordelijk voor ons, Leidenaren, om oog te hebben voor onze stadsgenoten!"

Naast ouderen is ook expliciet aandacht voor de eenzaamheid onder jongeren. Sandoval Garcia: "In de praktijk zien we dat vooral verstandelijk beperkte jongeren moeite hebben om contact te maken met anderen. Met ons voorstel willen wij ook aan hen een helpende hand bieden." Voor het CDA blijft voorop staan dat niet de gemeente maar de samenleving eindverantwoordelijk is voor de eenzame ouderen én jongeren. Sandoval Garcia: "Dit voorstel heeft als doel om Leiden bewust te maken dat niet iedereen het "perfectje" leventje heeft. Het is aan ons om onze hulpbehoevende mede-Leidenaren te helpen. Tegenwoordig wordt snel geroepen dat de overheid ieder probleem kan én moet oplossen. Het CDA is van mening dat de overheden een belangrijke rol vervullen maar bij lange na niet alle waarheid en wijsheid in pacht hebben.  "Verenigingen, kerken en families spelen een onmisbare en meest belangrijke rol. Ook bij het tegengaan van eenzaamheid", aldus Sandoval Garcia.

Vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaand artikel? Stuur een mail naar ons duo-raadslid Tobias Sandoval Garcia via  [email protected]