Het CDA is teleurgesteld in het besluit van de gemeenteraad om het cameratoezicht in het Jacques Urlusplantsoen te stoppen. Het voorstel om uiterlijk 1 november 2019 de stekkers uit de camera’s te trekken kon geen steun krijgen van het CDA. “Een aantal jaar geleden is er in het Jacques Urlusplantsoen gestart met cameratoezicht omdat het de veiligheidssituatie daar om vroeg. Samen met een set andere maatregelen werd gepoogd om de situatie in het Jacques Urlusplantsoen te normaliseren en de veiligheid te vergroten. Dat heeft gewerkt. Het Jacques Urlusplantsoen is veiliger geworden. Het is dan eeuwig zonde dat we de camera’s weer weg gaan halen” zo zegt CDA Raadslid Josine Heijnen in een reactie.

Ook de bewoners van het Jacques Urlusplantsoen zijn niet blij met het verdwijnen van de camera’s zo laten ze via Unity.nl weten. ‘Bewoners zijn erg blij met de genomen maatregelen inclusief cameratoezicht. Met name het cameratoezicht heeft bijgedragen aan een verbetering van de veiligheid in de buurt. Wij sluiten ons bij hun teleurstelling aan. Wat ons betreft hadden die camera’s gewoon kunnen blijven hangen. Sterker nog, wij vinden dat camera’s veel vaker ingezet moeten worden op plekken in Leiden waar de veiligheidssituatie daar om vraagt. Neem bijvoorbeeld bedrijfsterreinen waar ze met inbraakgolven te maken hebben of in het uitgaansgebied als agressie daar aan de orde van de dag is. Natuurlijk begrijpen wij ook dat camera’s inbreken op iemand privacy, maar als wij in dit geval moeten kiezen tussen privacy en de veiligheid garanderen van Leidenaren, kiezen we voor het laatste.”