‘Zoals Rembrandt zorgvuldig zijn kleuren en contrasten koos voor zijn schilderijen, vindt het CDA dat er ook binnen het cultuurdomein steeds zorgvuldige keuzes moeten worden gemaakt’, aldus duoraadslid Sophie Brinkel tijdens de begrotingsbehandeling van het programma Cultuur. Kunst en cultuur moeten passen bij het karakter van de stad en moeten voor iedereen toegankelijk zijn. De culturele basisvoorzieningen van onze stad moeten op orde zijn.

Het CDA heeft daarom tijdens de begrotingsbehandeling aandacht gevraagd voor de ontwikkelingen rondom BplusC en is benieuwd naar de bibliotheekvernieuwing die later dit jaar in de raadscommissie besproken zal worden. Het CDA hecht veel waarde aan BplusC en was geschrokken over de kritische inhoud van het rapport over BplusC dat vlak voor de commissie bekend werd gemaakt.

Het CDA vroeg binnen dit programma ook de aandacht voor de Werelderfgoednominatie van de Romeinse Limes en het Park Matilo en wil graag door het College op de hoogte worden gehouden van de toekomstbestendigheid van bepaalde cultuurmakers in de stad. Het CDA was verder blij te lezen in de begroting dat er een nieuwe kerkenvisie wordt voorbereid en hoopt tegen die tijd dat er goed wordt nagedacht over het gebruik van kerkpanden in de stad.

Het CDA vindt dat er veel is gebeurd binnen het cultuurdomein en dat de stad er goed uit ziet. Maar ook binnen dit programma zullen keuzes moeten worden gemaakt en daarom gaf Sophie Brinkel het College mee, dat we net als Rembrandt in de Gouden Eeuw, onze kleuren ook in 2019 zorgvuldig moeten blijven kiezen.

Duoraadslid Sophie Brinkel bezocht afgelopen vrijdag namens het CDA Leiden de Stichting Rembrandt Experience en zal binnenkort in gesprek gaan met de Cultuurmakelaar.