29 april 2017

CDA organiseert lijsttrekkersverkiezing

Komend voorjaar organiseert het CDA Leiden een lijsttrekkersverkiezing. Vanaf 1 maart tot 16 april 2017 kunnen kandidaten zich melden voor het lijsttrekkerschap. De verkiezing van de lijsttrekker vindt plaats op 21 juni. Degene die dan tot lijsttrekker van het Leidse CDA wordt gekozen, wordt de nummer 1 bij de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018.

Bart van Horck, voorzitter van het CDA Bestuur:” We hebben er voor gekozen de campagne voor het lijsttrekkerschap te starten direct na de komende Tweede Kamerverkiezingen. Tot die tijd staat de politiek in het teken van de landelijke verkiezingen. Daarna ontstaat er weer aandacht voor de lokale politiek.”

Bij deze verkiezingen hebben we gekozen voor duidelijke spelregels. Het bestuur heeft een reglement opgesteld dat is voorgelegd aan de ALV. Kandidaten kunnen zich tussen 1 maart en 16 april melden bij de kandidaatsstellingscommissie. Iedere kandidaat zal daarbij 20 ondersteuningsverklaringen moeten inleveren. Deze zijn hier te downloaden.

Er zal een korte krachtige campagne volgen met natuurlijk een lijsttrekkersdebat. Uiterlijk woensdag 21 juni zullen de leden kunnen stemmen op de kandidaat van hun keuze. Alle leden die voor 1 januari 2017 lid zijn geworden, hebben stemrecht.

Met deze lijsttrekkersverkiezing kiest het Leidse CDA op een transparante wijze voor de opvolging van de huidige leider van het Leidse CDA, Klaas de Vries. Klaas de Vries trekt zich na de komende gemeenteraadsverkiezingen terug uit de Leidse politiek. Van Horck:” Klaas geeft op een geweldige wijze leiding aan de Leidse CDA-fractie. Maar hij heeft aangegeven dat hij ruimte wil maken voor een nieuwe voorzitter van de fractie. Daardoor ontstaat er ruimte voor nieuw politiek talent. Dat talent mag zich na de Kamerverkiezingen gaan bewijzen. We kiezen daarbij voor maximale openheid. In een korte maar krachtige verkiezingscampagne krijgen zij de kans om het beste van zichzelf te laten zien. Uiteindelijk hebben de leden het laatste woord en zullen zij de nieuwe lijsttrekker van onze afdeling kiezen.”