In april gaan honderden instellingen in Nederland meerdere dagen open voor bezoekers. Maar Leiden ontbreekt in dit lijstje. Het CDA Leiden vraagt zich waarom er voor de Leidenaar komende maand niets geregeld is en vraagt het college om uitleg.

Indiener van de schriftelijke vragen Sebastiaan van der Veer (duo-raadslid CDA Leiden): “Het is verbazingwekkend dat een stad met zoveel cultuur ontbreekt in deze lijst met honderden pilots. Het is bovendien een gemiste kans om onze culturele instellingen en de Leidenaren in april weer wat perspectief te geven. Het CDA wil van het college weten hoe dit kan”.

Het CDA wil bijvoorbeeld weten of er contact is geweest tussen het Rijk en de gemeente Leiden. Heeft Leiden er bij het kabinet voor gepleit om ook Leidse instellingen in de lijst op te nemen? “Culturele instellingen hebben het ongelofelijk zwaar en kunnen elke steun hard gebruiken. Weliswaar verander je met drie of vijf dagen openstelling niet de wereld, maar als het in andere steden wel gebeurt en hier niet, is toch de vraag waarom dit Leiden”, aldus van der Veer.

In totaal zijn er 220.000 plekken beschikbaar bij honderden instellingen. Voorwaarde is dat de deelnemers een testbewijs laten zien waaruit blijkt dat ze geen corona hebben. Doel van de pilots is om te kijken hoe evenementen coronaproof kunnen worden georganiseerd. In Amsterdam gaan bijvoorbeeld de Nationale Opera & Ballet, het Koninklijk Concertgebouw, het Scheepvaartmuseum, de Hermitage, Paradiso en de Melkweg voor meerdere dagen open. Ook in kleinere steden als Delft en Haarlem gaan musea en andere culturele instellingen open.