08 september 2017

Digitaal onderwijs voor alle leerlingen

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen. Dat geldt ook voor de duizenden Leidse middelbare scholieren die vorige week met hun nieuwe schooljaar zijn gestart. Anders dan vroeger wordt lesmateriaal steeds vaker digitaal aangeboden. We leven immers in een digitaal tijdperk waar PC's, laptops, IPads en Smartphones niet alleen niet meer weg te denken zijn, maar waar tevens de nodige informatie mee wordt binnengehaald. Dat geldt ook voor leermiddelen. Die worden in toenemende mate gedigitaliseerd om betere leerresultaten te kunnen behalen. Daarnaast maken digitale mogelijkheden het leren spannender en leuker.

Middelbare scholen in Leiden werken met verschillende digitale middelen en regelingen. Het CDA Leiden heeft zorgen over de toegang van onderwijs en de vrije schoolkeuze voor kinderen uit gezinnen met een kleine beurs. Voor hen worden de kosten voor digitale leermiddelen die ze zelf voor de lange termijn moeten aanschaffen een steeds grotere belasting op het toch al zeer beperkte maandinkomen. "Mensen met een krappe beurs kunnen voor hun kind lang niet altijd alle nieuwe, digitale middelen aanschaffen. Laat staat als je drie kinderen op de middelbare school hebt zitten. Voor hen is er dus geen IPad of laptop met als gevolg dat ze minder makkelijk toegang hebben tot de lesstof die steeds vaker digitaal wordt aangeboden" zo zegt CDA Raadslid Joost Bleijie. "Bovendien werkt het ook best stigmatiserend als de een wel en de ander geen nieuwe digitale middelen heeft."

Het CDA heeft daarom het College van B&W om opheldering gevraagd. "Het gaat wellicht wat ver om het college op te roepen om alle leerlingen compleet in het nieuw te steken, maar wat we wel graag willen weten is op welke scholen en een sterke vlucht is naar digitale lesstof en welke regelingen er op welke scholen bestaan. Daar blijkt tussen scholen ook nog wel eens het nodige verschil tussen te zitten. En als blijkt dat leerlingen vanwege een krappe beurs van de ouders niet mee kunnen komen, dan willen we graag dat het college met de scholen naar een goede oplossing zoekt. Het zou natuurlijk gek zijn dat de vrije schoolkeuze die iedere Leidse leerling heeft (sterk) beïnvloed wordt door het al dan niet hebben van toegang tot digitaal lesmateriaal." De beantwoording van de vragen zal binnen 6 weken plaatsvinden.