De eerste digitale vergadering van een Leidse raadscommissie, op 9 april, viel voorzitter Roeland Storm (raadslid voor het CDA) van de raadscommissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid alleszins mee.

Het was wennen, maar politiek debat en transparantie waren niet minder.

“Ik zag er wat tegenop, maar doordat we in Leiden al een gestructureerde manier van vergaderen kennen, viel de overgang naar digitaal vergaderen mee. Je mist non-verbale signalen, maar via de chatfunctie konden raadsleden aangeven of ze bijvoorbeeld wilden interrumperen. Ik vind het wel intensiever, omdat je de hele tijd naar een schermpje moet kijken.

Je mist ook wat politieke emotie en een enkele keer begon iemand erdoorheen te praten. Deze manier is geen vervanging van de fysieke vergaderingen, maar een goede tweede keus voor noodsituaties. Als raad willen we dat de inbreng van Leidenaren mogelijk blijft. We moeten kijken hoe we dat doen: schriftelijk, telefonisch, met een filmpje?  De besluitvorming moet wel door gaan, maar we zoeken naar de best passende manier om Leidenaren hun inbreng te laten doen.Bewoners en journalisten moeten de vergaderingen ook kunnen blijven volgen. We zijn daarom niet eerder begonnen voordat we wisten dat ze dat ook konden. Met dank aan de griffie en de bodes.”

Met dank aan René Lammers van de Leidse Stadskrant (16 april 2020