26 januari 2018

Succes: extra kunstgrasveld voor DIOK en DoCos

Sportverenigingen DoCoS en DIOK hebben te weinig ruimte om het groeiend aantal leden te laten sporten. Voor het buitensportpark in de Mors wordt in 2018 een plan gemaakt voor herinrichting voor voetbal en rugby. Op voorspraak van het CDA komt er voor de zomer al een extra kunstgrasveld in de Mors om de verenigingen op korte termijn uit de brand te helpen.

Het bestaande grasveld (veld 2) wordt vervangen door kunstgras, rondom het nieuwe veld wordt verlichting geplaatst en er komen twee tijdelijke kleedkamers (porto-cabins). Het is de bedoeling dat zowel DoCoS als DIOK dit veld gaan gebruiken.

In november toonde de gemeenteraad van Leiden zich gevoelig voor de accommodatieproblemen van DoCoS en DIOK. Het CDA diende een motie in om nog voor de zomer een extra kunstgrasveld aan te leggen. Een kleine meerderheid van de raad (voor: CDA, VVD, GroenLinks, PvdA en Leefbaar Leiden. De SP en D66 stemde tegen) oordeelde in een motie dat DoCoS uiterlijk komende zomer voorzien dient te worden van extra kunstgras. De raad nam daarmee een voorschot op de zogeheten kadernota buitensportaccommodaties. Volgens deze nota, over de nieuwe inrichting van de voetbalvelden in Leiden, moeten er zes nieuwe kunstgrasvelden komen in sportpark De Mors.

Het CDA is blij dat beide verenigingen nu gebruik kunnen maken van een extra kunstgrasveld en is tevreden dat wethouder Dirkse (D66) uiteindelijk heeft ingezien dat deze investering hard nodig was.