26 november 2017

Fractie brengt werkbezoek aan Gymsport Leiden

Recent bracht de CDA fractie een werkbezoek aan Gymsport Leiden. Op de locatie aan de Brahmslaan kreeg de fractie een presentatie van het bestuur bestaande uit Arthur Haasbroek (voorzitter), Jan de Knegt (facilitair management) en Maarten van der Keur (Financien en Technische zaken). Centraal in deze presentatie stonden de ontwikkelingen van de afgelopen jaren en hoe Gymsport Leiden de toekomst voor zich ziet.

Gymsport Leiden is de sportaanbieder voor gymmend, turnend, springend, dansend Leiden. De sporter kan deze gymnastische sporten en aanverwante bewegingsvormen op zijn/haar eigen niveau met plezier beleven, passend bij de eigen wens. Op 15 verschillende locaties in de stad kunnen mensen van jong tot oud de verschillende disciplines beoefenen.

Vorig jaar zetten verschillende gymnastiekverenigingen in Leiden hun handtekening voor het formeel samengaan van C.G.V. Jahn, D.O.S., Excelsior Leiden, Groen Wit en Nieuw Brunhilde in Gymsport Leiden. Daarmee werd de fusie een feit en heeft Leiden nu een overkoepelende gymnastiekvereniging met als motto Samen sterk in Gymsport. Het nieuwe Gymsport Leiden kent 1500 leden/deelnemers en is daarmee de grootste sportvereniging in Leiden. Een grote klus waar het huidige bestuur samen met de leden van de stuurgroep veel werk voor heeft geleverd.

De fractie werd ontvangen op de locatie aan de Brahmslaan in Leiden Zuid-West. Het gebouw aan de Brahmslaan was vroeger het clubgebouw van tafeltennisvereniging Scylla en deed later jaren dienst als clubgebouw van gymnastiekvereniging Jahn.  Het gebouw aan de Brahmslaan gaat in de nabije toekomst tegen de vlakte en daarom verhuist Gymsport Leiden binnenkort naar de 3 Octoberhal. Gymsport is een grote gezonde sportvereniging en opzoek naar hun eigen locatie. In een inspraak reactie eerder dit jaar in de commissie Onderwijs en Samenleving gaf voorzitter Arthur Haasbroek aan dat Gymsport Leiden graag de 3 October zou willen overnemen en opknappen. Het CDA steunde dit initiatief maar een motie die hiertoe opriep haalde het helaas niet.

Het huidige bestuur gaf aan dat Gymsport Leiden nog steeds opzoek is naar een vast locatie voor o.a. hun clubgebouw. Het college wil graag dat Gymsport Leiden onderdeel gaat uitmaken van de nieuwe topsporthal. Het CDA heeft opgenomen in haar verkiezingsprogramma dat wanneer (sport) verenigingen gezond zijn en de ambitie hebben om een locatie ofwel zelf te bouwen ofwel over te nemen van de gemeente je, als lokale overheid, dit moet ondersteunen. Als fractie zullen we blijven meedenken in de zoektocht naar een eigen locatie.

De fractie kreeg een kijkje bij verschillende lessen die op dat moment gegeven werden. Het is mooi om te zien dat zoveel mensen in Leiden plezier hebben in het sporten. Tenslotte wil het CDA wil Gymsport Leiden dan ook van harte complimenteren met het zorgvuldige proces wat de afgelopen jaren is doorlopen om tot zo'n mooi eindresultaat van een gezonde vereniging te komen!

Zie hier een reportage over Gymsport Leiden.

*foto bron: sleutelstad.nl