01 december 2017

Fractie brengt werkbezoek aan Visie-R

Op woensdag 29 november werd het re-integratiebedrijf Visie-R bezocht door de gemeenteraadsleden Moniek van Sandick en Klaas de Vries. Een boeiend bezoek, waar veel enthousiaste mensen hun verhaal vertelden.

Visie-R levert werkervaringsplaatsen op uitzendbasis. Van onderhouds- en timmerwerkzaamheden tot schilderklussen en groenvoorziening. Centraal staat dat er werk wordt gezocht bij de mens die een grote afstand heeft tot de arbeidsmarkt. Stapje voor stapje wordt een cliënt van Visie-R begeleidt naar het regulier deelnemen aan de maatschappij. Dat zijn lange trajecten, maar met visie en inlevingsvermogen weet Visie-R  een verschil te maken.

Het bezoek begon bij de werkplaats aan de Roosevelstraat. Mannen van verschillende leeftijden en achtergronden  produceren in de timmerwerkplaats in deze tijd van het jaar stoere houten kerstbomen van hergebruikt hout, herstellen al sleutelend aan brommers en scooters of zijn bezig met inpakwerk voor een net binnengehaalde opdracht. De sfeer is rustig, opgeruimd, vriendelijk. De handen zijn bezig en ondertussen wordt er met elkaar gesproken, geluisterd en gelachen.

Vervolgens brengt Thijs van der Horst ons naar de Schilderploeg, die het parochiehuis van de Petruskerk aan het aanpakken zijn. Stug wordt er doorgewerkt, het resultaat mag er wezen. Door naar de Kopermolen in de Merenwijk alwaar er een ruimte is voor werken met textiel. Momenteel is Visie-R op zoek naar nieuwe cliënten voor deze werkplaats aangezien de vrouwen, eenmaal geroken aan het arbeidsproces, meteen doorstromen naar een beter betaalde reguliere baan.

Uiteindelijk hebben we nog een gesprek met Bart Visser en zijn veegploeg. De oud marineman veegt en blaast met zijn 5 mannen letterlijk de straten van leiden schoon. De bladeren worden opgezogen door het karretje van de Gemeente leiden. Een effectieve samenwerking.

De vraag hoe je mensen die al zo lang buiten het arbeidsproces staan vanwege de meest uiteenlopende redenen weer aangehaakt krijgt aan een betaalde baan is een zorg voor de politiek. Niets doen is geen optie, maar wat wel? Visie-R geeft een antwoord via sociaal ondernemen. Zakelijk, helder en maatschappelijk wordt niet alleen een mens begeleid naar werk, maar krijgt ook een werkgever steun bij het begeleiden van deze speciale werkzoekende.

De uitstroom naar betaald werk is 10% op jaarbasis. Dat lijkt weinig maar het is belangrijk te beseffen dat die cijfers staan voor een mensen die een nieuwe fase in hun leven zijn begonnen.  Het CDA dankt directeur Dick van Wielink en  manager Thijs van der Horst voor dit boeiende bezoek en wenst hen en alle cliënten veel succes toe.