08 mei 2019

Heijnen doet voorzet aan college: verbied gebruik van Lachgas

"Recreatief gebruik van lachgas verbieden - maar natuurlijk niet voor de ondernemer met de slagroomspuit" Is het uitgangspunt van het CDA Leiden waar het gaat om lachgas, aldus Heijnen. "Gevaar in het verkeer, schadelijk voor gebruikers en troep op straat." Het CDA Leiden heeft het college opgeroepen om te kijken welke maatregelen genomen kunnen worden.

Lachgasgebruik, vooral onder jongeren, is al een tijdje 'in' en maakt zijn opmars op festivals en in sommige horeca. Heijnen: "Maar mensen kennen het vooral van de straat, waar soms hele stapels met patronen liggen. Vooral jongeren - ook onder de 18 - zijn grote gebruikers." Daar zit een deel van het probleem voor het CDA: recente onderzoeken wijzen uit dat lachgasgebruik schadelijk is. Dat imago heeft het (nog) niet. "Makkelijk te krijgen, goedkoop en onschuldig" is volgens Heijnen een van de redenen dat het gebruik zo explosief toegenomen is. Daarom ziet zij ook een rol voor de gemeente om, eventueel met scholen, jongeren voor te lichten. "Maar de berichten over hersenschade en verkeersongevallen kun je ondertussen niet meer missen. Het is echt gevaarlijk spul."

Ondanks dat lachgas vrij verkrijgbaar is, kunnen gemeentes volgens Heijnen toch een aantal effectieve maatregelen nemen. "Verbieden op festivals, regels stellen aan het vervoer en de opslag, op de APV opnemen dat op straat niet meer gebruikt mag worden. Dat zou al veel schelen."

In een interview op Unity.nu vertelde Heijnen gisteren meer over de plannen en de overwegingen. Kijk het hier terug: https://www.unity.nu/Artikelen/leiden/cda-leiden-wil-verbod-op-lachgas.

Vraag of reactie? Josine is te bereiken via josine.heijnen@gemeenteraadleiden.nl.