Vanmorgen zijn duoraadslid Tobias Sandoval Garcia en fractieassistente Joy ‘t Hart langs geweest bij de indrukwekkende hospice Xenia. In het gesprek met oprichter Jacqueline Bouts werd al snel duidelijk dat dit een bijzondere plek is. Als enige hospice in Nederland, biedt Xenia palliatieve zorg aan jongeren tussen de 16-40 jaar, zodat jongeren na een levensbedreigende diagnose nog met voldoening kunnen voortleven. Xenia is gelegen aan de kloosterpoort, heeft een rustige binnenplaats met een prachtige oude beuk, en staat in verbinding met de stad, pal naast de levendige Hooigracht. Xenia bruist van vrijwilligers, is verbonden met een talrijk aan mensen, van het LUMC tot jonge architecten, en van studenten tot zakenmannen; en levert bovenal kwalitatieve zorg op maat. Helaas bestaat er nog geen adequate regeling voor het type hospice als Xenia. Er is te weinig subsidie en erkenning  gezien de kwaliteit van de zorg en het unieke concept. Van dit soort hospice zijn er geen dertien in een dozijn; de Gemeente Leiden mag trots zijn op initiatieven die een waardige bijdrage leveren aan de samenleving!

Meer lezen over Xenia: https://xenialeiden.nl