Waar wordt groen toegevoegd in een wijk met 280 huizen, waar er nog eens 425 extra bijkomen? “Op dit moment nog niet mogelijk om te zeggen”, zo antwoordt het college. “Dan is dat dus duidelijk” aldus Heijnen “want er is nergens ruimte. We prakken overal zoveel mogelijk woningen in zonder groen, ontsluiting en voorzieningen mee te laten groeien met het aantal bewoners. En dát is waar buurtbewoners tegen in het geweer komen - niet dat er gebouwd wordt in Leiden, maar hoe dat gebeurt.” Dat kan Heijnen niet genoeg benadrukken. “Dat alle buurtbewoners weggezet worden als NIMBY’s laat maar weer zien hoeveel dedain er over meedenkende inwoners uitgestort wordt. Het is om te huilen.”

Aramcobunker: 425 appartementen in een wijk met 280 woningen

Onlangs werd in de raad de herontwikkeling van de Aramcobunker besproken. “Dit is een bestaand pand in de Bockhorst, waar 425 appartementen in gerealiseerd kunnen worden.” Bestaande bouw, binnen de contouren van het pand, herontwikkeling van leegstaande kantoormeters - tot zover een goede zaak, vindt ook Heijnen. “Steeds wordt gezegd dat je ‘pro’ en ‘anti’-partijen hebt, waar het CDA tot het anti-kamp gerekend wordt. Maar dat is niet zo - we zijn niet tegen bouwen."

Wel wil het CDA er voorwaarden aan stellen. De drie belangrijkste punten zijn voor ons allereerst de voorzieningen. Bij honderden nieuwe bewoners, in welk park gaan die wandelen? Hoeveel speeltoestellen zijn erbij nodig? In het geval van de Aramcobunker ‘is dat nog te vroeg om te zeggen’. Maar het CDA wil dat direct in een ontwikkelperspectief al berekend wordt: zoveel nieuwe inwoners = zoveel groen, zwembaden, doktersposten, etcetera.

Daarnaast is draagvlak ook belangrijk. “Zoals ik al zei” aldus Heijnen “is het veel te makkelijk omwonenden weg te zetten als NIMBY’s, zo van, niet in mijn achtertuin. Altijd komen betrokken buurtbewoners met ideeen en plannen in de participatie. Als na een uitgebreid traject in een plan NIETS verandert - ik herhaal, in het hele voorstel dat vanuit de ontwikkelaar komt, staat er geen komma anders nadat honderden mensen hun mening erover gegeven hebben - slaat dat nergens op. Dat is geen participatie. In de raad zeggen dan sommige partijen dat ‘de buurt eenmaal niet alles kan krijgen dat ze willen’… I rest my case.”

In het derde punt schuilt ook een deel van de oplossing. “We moeten breder naar de woningbouwopgave kijken dan Leiden - we zijn een regiogemeente.” Dat is niet iets dat alle partijen ondersteunen, blijkt. In de ‘Leidse week van de hoogbouw’ waren Heijnen en Van Diepen (D66) te gast bij Sleutelstad. Van Diepen zei er dat "Als Oegstgeest zegt: ons dorp is af, wij willen niet meer bouwen, moet Leiden de opgave op zich nemen”. Iets waar Heijnen het hartgrondig mee oneens is. Daarom stelde zij ook vragen aan het college toen berekend werd hoeveel woningen er in 2020 in gemeenten gerealiseerd waren.

“Leiden zat op 706 gebouwde woningen in 2020 en Voorschoten op 39. Er zal altijd een onevenwichtigheid inzitten, maar dit noopt echt tot een stevige aanpak. De wethouder deelde mee ‘haar zorgen geuit te hebben in een overleg met collega’s uit de regio’. Dat mag wel sterker aangezet” vindt Heijnen. Inmiddels is er in de Bockhorst weinig hoop dat er echt iets substantieels gebeurt aan de scheve verhouding van woningen en groen. “We staan straks in de rij voor de wipkip” aldus een inwoner “en kunnen picknicken op een vergroende parkeerplek.”

Heijnen wilde dan ook in een kaartje van de wethouder zo snel mogelijk zien waar er dan ‘recreatief groen’ toegevoegd zou worden. “Vergroening in het algemeen is superbelangrijk, maar niet hetzelfde. Een groene middenberm is niet iets om lekker te gaan wandelen met de kinderwagen.” Deze kaart leverde helaas geen antwoord. “Te vroeg om te zeggen” en een ‘denkrichting’ naar twee kleine sterretjes in de Verbeekstraat. “Beiden van 10 vierkante meter, waarvan een niet eens gemeentegrond is.” (zie afbeelding onderaan)

Bij het verlenen van het bestemmingsplan is er nog een kans een meerderheid van de raad hiervan te overtuigen, aldus Heijnen. “Het CDA diende een breedgesteunde motie in om te kwantificeren hoeveel groen er per inwoner nodig is, en dan te zien waar dit neerslaat in De Mors. Als dit inderdaad postzegelwerk wordt, of als het dan nóg niet duidelijk is, zullen wij tegenstemmen.”

Vragen: Josine Heijnen is te bereiken via [email protected].
Het antwoord op de vragen aan de wethouder is hier terug te lezen:

Het interview met Josine Heijnen (CDA) en Sander van Diepen (D66) is hier te beluisteren: